24 september, 2009

Bland sjusovare och olivträd

Jag fick ett mail för ett tag sedan med en förfrågan om jag ville ha ett recensionsex av boken Bland sjusovare och olivträd av Patrick Belfrage. Jag kollade lite snabbt på den medföljande länken om boken och kunde snabbt konstatera att det inte var en bok som jag i vanliga fall skulle läsa, men det urval av bilder jag såg från boken gjorde mig nyfiken.

Bland sjusovare och olivträd är författarens egen berättelse om hur han och hans fru beslutar sig att flytta till södra Frankrike, till Luberondalen i Provence. Patrick Belfrage själv har franskt ursprung vilket ska visa sig ställa till med problem när paret ska skaffa uppehållstillstånd. Eftersom han räknas som fransman behöver han ju inget uppehållstillstånd kan man tycka. Men hans svenska pass innebär såklart problem. Efter att först ha fått avsagt sig ett eventuellt franskt medborgarskap utfärdar tjänstemännen glatt ett uppehållstillstånd i Frankrike. Det kan vara krångligt med byråkrati. I övrigt får man följa parets resa från husköp till att försöka rota sig i Luberondalen och man får följa med till marknader, restauranger och ett och annat missöde som kan drabba nya husägare. Att fransmännen inte har samma "känsla" för punktlighet som vi skandinavier får paret Belfrage erfara mer än en gång.

Jag tycker faktiskt att det är en fröjd att läsa den här boken, mycket på grund av alla underbara bilder som finns. De låter en verkligen drömma sig bort till Luberondalen i södra Frankrike. Och för den eviga boknörden är de få raderna om Albert Camus och den lilla bilden på hans gravsten nästan pricket över i:et. Södra Frankrike låter som rena paradiset med sin stilla lunk. Och jag gillar kapitlet som handlar om den franska matkulturen och talesättet "On ne vieillit pas à table", "Man blir inte äldre vid middagsbordet". På det hela taget är det här en mycket trevlig bok att läsa.

Patrick Belfrage - Bland sjusovare och olivträd
Ord & visor förlag
ISBN: 978-91-85515-62-2

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...