13 september, 2009

Karin Lilja - Växla ner! 77 sätt att leva bättre på mindre


Jag läste om den här boken på Anki Gramming's Köpstoppsblogg och blev givetvis intresserad av läsa den själv. Egentligen borde jag väl ha lånat boken på biblioteket men mitt bibliotek hade inte boken och jag hade ingen lust att vänta på ett eventuellt fjärrlån så jag tog den enkla vägen ut och köpte mig ett eget exemplar av boken. Kanske inte så nerväxlat precis men nåja. Boken är trots sitt lilla format sprängfylld med tips på hur man kan leva livet lite enklare och inte trampa på i samma gamla hjulspår. Författarinnan själv är egenföretagare och hon skriver ur ett personligt perspektiv vad det innebär att växla ner. Även om hennes barn fortfarande går på dagis så innebär hennes och makens arbete att de kan vara mer flexibla och hämtar barnen på dagis tidigare än om de arbetat 8-17. Att leva nerväxlat betyder att du inte hoppar på karriärrejset och du får acceptera att du förmodligen inte blir inbjuden till de där mingelfesterna som din arbetsgivare arrangerar. Å andra sidan slipper du att trycka upp glassiga visitkort och köpa dyra festblåsor.

Ett av tipsen i boken som jag själv nickande instämmande i var det om att kunna arbeta hemifrån. Jag har ju studerat ett antal år, varav ett och ett halvt år på distans. Samtidigt som det innebar en god portion självdisciplin så innebar det även en stor frihet att kunna klara av vissa hushållsysslor under dagen. Att sitta i åtta timmar med näsan över en bok eller vid datorn är inte särskilt bra vare sig för hjärnkontoret eller kroppen. På en arbetsplats har man normalt tre raster; frukost, lunch och eftermiddagsfika. Det kan man självklart ha även när man jobbar hemma. Och vad passar väl bättre än att slänga på en maskin tvätt eller köra diskmaskinen eller ta en promenad medan solen skiner? Då är några av de där måstena avklarade när du hämtar ungarna på dagis eller när de kommer hem från skolan. Det är något som jag känner att jag saknar nu när jag tagit steget ut på arbetsmarknaden och måste befinna mig på en arbetsplats varje dag. Min förhoppning är att jag så småningom kommer att finna ett arbete som är lite mer flexibelt än det som jag har nu. Det är många frågor som börjar röra sig i mitt huvud om hur framtiden kommer att te sig. Jag har levt nerväxlat i hela mitt vuxna liv. Som ensamstående mamma och student har jag inte haft något annat val. Nu håller jag på att växla upp istället och det är här mina värderingar krockar med arbetsmarknaden och framtida jobb.

Något som jag reagerar över är alla de ur verkligheten tagna exempel på människor i Lilja's närhet som inte lever nerväxlat och hur tokigt de kan tänka. Det känns som att hon raljerar över människor i hennes närhet som inte valt att leva på samma sätt som hon. Man får ju hoppas att personerna i fråga är tillfrågade och tycker det är okej att bli omskrivna i en bok på det sättet. Annars kan jag verkligen rekommendera den här boken till alla som är intresserade av att växla ner i livet. Bokens tips spänner över så många områden i livet så du kommer definitivt att hitta något som kommer att göra just ditt liv lite mer harmoniskt.

Karin Lilja - Växla ner! 77 sätt att leva bättre på mindre
Ica bokförlag
ISBN: 978-91-534-3201-2

1 kommentar:

Linda sa...

Jag hittar alltid bra boktips på Köpstoppsbloggen - och här, förstås!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...