19 september, 2009

Transition Sweden

Jag har tidigare nämnt boken The Transition Handbook av Rob Hopkins, som nu faktiskt finns i min ägo. Den senaste veckan har jag läst om denna rörelse på flera ställen. I det senaste numret av Grus & Guld som är JAK's medlemtidning finns ett reportage om Transition Movement och att den är på väg att byggas upp i Sverige. Föreningen Hela Sverige ska leva kommer att samarbeta med brittiska Transition Movement och de börjar med utbildningsdagar i Sätra brunn under oktober månad. Dessutom har det stått om detta i min lokaltidning då en grupp ungdomar från två av länets högstadieskolor i dagarna reser till Totnes i England för att lära sig mer om miljöfrågor och hur den här rörelsen är uppbyggd. Totnes var den första stad som ställde om till en mer lokal ekonomi och är en föregångare för den här rörelsen. Det ska bli oerhört spännande att ta del av vad eleverna från min sons skola har att berätta när de kommer hem från Totnes. Läs gärna länken ovan om du är nyfiken på vad Transition Movement är för något. Kortfattat kan man förklara att det handlar om att ställa om till ett mer hållbart samhälle och att bryta oljeberoendet. En mer utförlig beskrivning av Transition Movement och recension av boken kommer så småningom här på bloggen.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...