14 februari, 2012

En gammal favorit


Jag kommer ihåg hur mycket jag tyckte om den här boken när jag var liten. När boken gavs ut var jag åtta år och det var nog en lämplig ålder för den här typen av sagobok. Stalltrollet bor i en ladugård och hjälper familjen att ta hand om deras djur. Som tack för hjälpen ser den gamla farmodern till att spara undan en bit av den första brödkakan från varje bak. Den biten gav hon sedan till stalltrollet. Ibland fick Matilda, hennes barnbarn, följa med. Matilda ville så gärna se trollet, men han var så fasligt rädd för människor. När äldste sonen Hjalmar tar över gården får det lilla stalltrollet ett slit. Hjalmar är lat och duger inte till att vara bonde. Stalltrollet får jobba hårt och en dag tröttnar han och ger sig av. Hur ska det gå för djuren på gården och hur ska det lilla trollet klara sig ute i den vida världen?

Åh, så spännande den här boken var att läsa som barn! Jag tror faktiskt att jag tycker lika mycket om den idag som jag gjorde då. Stalltrollet är modig och tar verkligen ingen skit!

Ilon Wikland har illustrerat de fina bilderna i boken.

Elisabeth Hjortvid - När stalltrollet flyttade
Förlag: Alla Barns Bokklubb
ISBN: 91-510-4297-5

2 kommentarer:

Suzan sa...

åÅHHH...ÄLSKADE verkligen den där!!

Titti sa...

Vad kul att det finns någon mer som tyckte mycket om den här! :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...