17 februari, 2012

Sånt jag berättar för Allah


Jbara låter den stinkande gamle Miloud knulla henne för en bägare av sin favorityoghurt. Han lovar henne att så länge hon har könshåret kvar har hon inte förlorat oskulden helt. Trots det börjar hennes mage snart att växa och när hennes graviditet blir uppenbar för föräldrarna slänger de helt sonika ut henne. Hon har dragit skam över familjen. Jbara flyr till storstan. Den enda packningen är den som finns i den rosa resväska som ramlade av en förbipasserande buss och som Jbara tagit hand om. Med hjälp av innehållet i resväskan skapar sig Jbara en ny identitet. Hon måste fortfarande sälja sin kropp för att överleva. När hon börjar tjäna så mycket pengar att hon kan skicka hem dem till sin familj tar de villigt emot dem, tillsammans med Jbaras lögn om vad hon arbetar med. Gemensamt för samtliga män, som passerar Jbaras liv, är att alla betraktar henne som ett objekt. Ingen ser personen Jbara, den starka, unga kvinnan som finns innanför den hårda mur hon har varit tvungen att resa omkring sig.

Sånt jag berättar för Allah går snabbt att läsa och lämnar en inte oberörd. Det är inte svårt att bli förbannad på alla som anser sig ha rätt att utnyttja en ung kvinna och samtidigt se ner på henne. Jag blir så arg och så ledsen över hennes öde. Det riktigt kokar i mig när jag läser boken.

Saphia Azzeddine - Sånt jag berättar för Allah
Originaltitel: Confidences à Allah
Förlag: Ordfront
ISBN: 9789170375545

Andra som skrivit om Sånt jag berättar för AllahBokform, Bokhyllan i Pepparkakshuset, Nerikes Allehanda, Svenska Dagbladet.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...