12 februari, 2012

Ernest Hemingway - Den gamle och havet






Det är länge sedan Santiago, den gamle fiskaren, fått något napp. I 84 dagar åker han ut i sin båt för att återkomma tomhänt. De andra byborna tänker att han är slut som fiskare, han är för gammal, han har tappat gnistan. Men Santiago ger inte upp, han vet att han fortfarande kan. På den 85.e dagen åker han lite längre ut på havet och den här gången får han napp. Han har fångat en 700 kilo tung svärdfisk. I flera dygn kämpar han mot havet, mot hajar, mot hungern, mot sömnen, för att få den stora fisken in till land och visa de andra att han, Santiago, fortfarande är någon att räkna med.

Bakhåll fortsätter sin utomordentliga utgivning. Den gamle och havet är en sådan där klassiker som jag tidigare bara har hört talas om men aldrig läst. Förrän nu. Jag är väldigt glad att jag gjorde det. Jag gillar verkligen bokens budskap. Att aldrig ge upp det man tror på, även om människor runt omkring en tvivlar. Någon gång vänder det och även om inte allt blir som man har tänkt sig har man lyckats.

Ett intressant och informativt efterord är skrivet av Christian Ekvall.

Ernest Hemingway - Den gamle och havet
Originaltitel: The Old Man and the Sea
Förlag: Bakhåll
ISBN: 978-91-7742-337-9

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...