23 februari, 2012

Jag vill också vara en bok

Öppnar Erica Jongs bok Förföra demonen och hinner inte mer än att läsa följande citat av Amos Oz innan jag fullkomligt älskar boken.

När jag var liten ville jag bli en bok när jag blev stor. Inte författare. Människor kan bli dödade som myror. Författare är inte heller svåra att döda. Med det är böcker. Hur systematiskt man än försöker förstöra dem finns det alltid en chans att en kopia dyker upp och fortsätter att avnjuta ett hyllskyddat liv i ett hörn av något avlägset bibliotek någonstans i Reykjavik, Valladolid eller Vancouver.

Jag har inte kommit så långt i boken men det lilla jag har läst verkar väldigt lovande.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...