11 juni, 2009

Bondeuppror och historielektion

Författaren till Den larmande hopens dal, Erik Andersson, är kanske mest känd som nyöversättare av Tolkiens Sagan om Ringen-trilogi. Men han har även skrivit andra böcker, som jag hittills inte kände till. Nu har jag läst den pocket som En bok för alla gav ut nu i juni.

Bokens handling utspelar sig omkring en lokaltidning i Vara i Västergötland. Den nybakade journalisten Ina Ljung får jobb på tidningen Varas Värn under sommaren. Här får hon bland annat erfara hur det bubblar under ytan hos lokalbefolkningen i Vara med omnejd. Man tycker inte om de beslut som fattas i storstäderna. Det talas till och med om att de ska sluta producera mat till städerna i ren protest. Är det kanske så att det är ett nytt bondeuppror på gång i Vara?

Genom en parallell historia i boken får man en inblick i hur forntidens västgötar levde och vilka ritualer som ingick i deras liv. Det är en sällsam inblick från en svunnen tid. Västergötlands och Sveriges tidiga historia från stenåldern och framåt vävs hela tiden in i texten och man får bland annat veta hur en del ortsnamn och sjöar fått sina namn. På ett lättsamt sätt får man sig en historielektion. Det är aldrig något som jag upplever som jobbigt eller att det tar över i berättelsen. Men kanske kan det vara så att jag är partisk då jag studerat både historia och arkeologi.

Det förekommer en del humoristiska inslag i boken, som exempelvis när en korrespondent blir sängliggande efter att ha fått halva Dalsland över sig. Hur det gick till får ni själva läsa er till. Jag skrattade dock gott.

Något som jag upplevde som lite jobbigt var att det förekom så många ortsnamn, härader och bon som jag bara kände igen ett fåtal av. Men här kan jag tänka mig att de som bor i Västergötland har större behållning av detta då de kan placera dessa på kartan. Allt eftersom handlingen i boken fortskrider dyker det dock upp ett flertal kända ortsnamn och höjdpunkten är när huvudpersonen färdas genom min egen hemort här på Närkeslätten när hon mer eller mindre jagar ett gäng uppretade bönder som är på väg till Uppsala där kungen är på besök. Vad är det bönderna vill egentligen när de blockerar E20 och E18 med sina traktorer? Och vad gör stridsvagnar och granatkastare på den plats där kungen gått med på att möta bönderna?

Mja, mer tänker jag inte avslöja. Det får ni läsa själva i Den larmande hopens dal av Erik Andersson. Minus i kanten för att det blev lite jobbigt med alla dessa ortsnamn och härader till höger och vänster. Ännu ett minus blir det för att det inte fanns några talstreck eller liknande. Det var tidvis svårt att veta vad som var tal, tankar eller övrig text i boken. Men på det stora hela tyckte jag mycket om denna bok. Rekommenderas varmt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den inbundna versionen av romanen har på insidan av pärmen en västgötakarta där alla dessa bon och härader finns med. Tråkigt att inte den finns med i pocketen. -- Det bästa är väl att försöka uppfatta alla ordnamnen som en sorts musik, romanens soundtrack liksom. // hälsn E A.

Titti sa...

Hej EA (författaren själv, kanske?). En karta hade inte varit helt fel även i pocketutgåvan. Det hade uppskattats mycket. Jag får låna den inbundna boken på bibblan så småningom. Den är ute på sommarlån nu såg jag. Men jag ska i ärlighetens namn säga att jag efter hand lät alla dessa härader och bon passera genom boken utan att jag hängde upp mig på det. Men som sagt, det är alltid trevligt att kunna placera det på kartan.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...