25 juni, 2009

En andra chans

Jag har en del böcker som jag vid en första läsning inte avslutat på grund av att jag inte gillat dem. Men eftersom jag är en ganska snäll läsare så brukar jag ge böcker en andra chans, i sinom tid. Ofta kan det vara så att jag helt enkelt inte är redo för en bok vid just det tillfället som jag först försöker mig på att läsa den. En sådan bok som jag inte läste klart vid första lästillfället var The Bone People av Keri Hulme. Jag kunde helt enkelt inte koncentrera mig på att läsa boken för ungefär femton år sen. Men för ett tag sedan så upptäckte jag att just denna bok var rätt populär på BookMooch. Det var många som hade den på sin wishlist. Så det blev dags att leta fram den ur gömmorna här hemma. Det visade sig vara en underbar bok som jag verkligen njöt av att läsa. En berättelse som har sina rötter i det maoriska Nya Zealand.

Boken handlar om den föräldralösa och stumma Simon som växer upp i en fosterfamilj som är allt annat än funktionell. Genom ett av Simons strövtåg, som han ofta roar sig med istället för att gå till skolan, lär han känna enstöringen Kerewin. Hon är en säregen kvinna som bor i ett lika säreget hus. Trots hennes motvilja mot andra människor och pojkens stumhet så blir de två goda vänner och hon blir ett stort stöd för Simon. Hon blir även god vän med fosterpappan Joe och får så småningom upp ögonen för hur pojken behandlas. Det är tidvis väldigt tung läsning men samtidigt är den också så otroligt vacker. Det här är ingen bok á la Pojken som kallades det eller liknande.

Mitt exemplar skickade jag vidare till en annan medlem på BookMooch, något som jag faktiskt börjat ångra. För det här är med stor sannolikhet en bok som jag kommer att vilja läsa om. Men när den dagen kommer så får jag nog ta och införskaffa ett nytt exemplar. Författarinnan Keri Hulme har fått pris för den här boken. Hon har, 1985, fått både Pegasus Prize och Booker Prize för denna roman. Genom mitt bibliotek så har jag fått fjärrlåna en av hennes novellsamlingar, Stonefish, från Nobelbiblioteket. Keri Hulme kanske är en framtida nobelpristagare i litteratur? Kom ihåg vart ni läste det först. :-)

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...