13 juni, 2009

Sommarläsning

Har sett att det är många i bokbloggvärlden som skriver listor på vad de ska läsa i sommar. Ärligt talat så är jag lite tveksam till att skriva listor. Jag brukar inte följa dessa i alla fall. Men visst har jag haft funderingar på vilka böcker jag vill läsa. Jag ska jobba i stort sett hela sommaren men lite läsning ska jag väl hinna med ändå. Några böcker som jag helt säkert ska läsa i sommar är i alla fall Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien. Det är åratal sen jag läste böckerna. Läste klart dem lagom tills filmerna gick upp på bio så det är som sagt ett tag sen. Har nyligen läst ut The Hobbit och tänkte snart ta mig an The Fellowship of The Ring. Jag läser böckerna på engelska eftersom jag inte är allt för förtjust i den svenska översättningen. Å andra sidan har jag ännu inte läst nyöversättningen av Erik Andersson. Sonen har ett ex av Hobbiten i nyöversättning så kanske ger jag mig på den så småningom. Jag älskar hur Tolkien har så mycket av vår fornnordiska kultur med i sina böcker. Men även andra saker, som egennamn, är ju mer än en flirt med Norden och våra språk. I The Hobbit exempelvis övernattar Bilbo och hans sällskap hos en man som kan anta skepnaden av en björn. Hans namn, Beorn, är ju bara så genialiskt!

I övrigt så har jag nog inga andra större planer i mitt läsande. Jag har ju en ganska stor hög med olästa böcker hemma och dessutom lånar jag hyfsat många böcker på biblioteket så någon brist på litteratur lär jag inte få. En annan serie som jag länge velat läsa om är Marion Zimmer Bradleys böcker om Avalon och Kung Arthur. Det är många år sen jag läste dessa böcker så det är också ett projekt som jag funderat på att ha under sommaren. Men vi får se hur det blir med den saken. En hel hoper med klassiker skulle jag också vilja beta av men jag tror att det får räcka med dessa projekt. Minst en bok av Björn Ranelid ska jag ju avverka också enligt utmaningen från bokhora. Jag är ju som sagt inte ledig i sommar så jag tror att jag får stanna där för att det ska bli en realistisk sommarläsningslista. Vilka böcker tänkte du läsa i sommar?

1 kommentar:

fia sa...

Jag gillar inte alls att skriva listor på de böcker jag ska läsa. Vill ha det mer spontant och välja för stunden vad jag är sugen på. Men staplarna med olästa böcker här hemma ska jag jobba på i sommar och Orange Prize vinnarna likaså. Utöver det är jag öppen för all slags spontanshopping av nya intressanta titlar, bibliotekslån och förslag längs vägen.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...