29 oktober, 2009

Bakhålls litterära ljud del 2

Bakhålls senaste utgivning innehöll titeln Dansat med lyckan av Édith Piaf och CD-skivan Bakhålls litterära ljud del 2. Boken av Piaf innehåller även en bonus-CD med 16 sånger av Piaf, så den som är ett fan av Piaf har säkerligen stor behållning av denna volym. Jag är det dock inte så boken står inte så högt på min att-läsa-lista just nu men jag kommer att läsa den så småningom. Däremot har jag lyssnat på CD-skivan med litterära ljud som innehåller totalt 13 spår där vi bland annat får höra: Tuli Kupferberg som läser en annons som en dikt, Yngve Gamlin härmar riksdagsledamöternas sätt att inte få något vettigt sagt och JRR Tolkien läser ett stycke ur De två tornen.

Tuli Kupferbergs sätt att göra en dikt av en annons är riktigt kul och det låter verkligen som att han läser en dikt. I det medföljande texthäftet står det att han plockat texten mer eller mindre på måfå och är "ett konceptkonstgrepp, att skapa dikt genom att lyfta in en text som inte är en dikt [...] och å andra sidan konsekvensen av både hans avstånd till finkulturen och hans förakt för det kommersisella samhällsmaskineiet." Spåret "Tristdebatt i Första svamlaren" med Yngve Gamlin känns mitt i prick och Tolkiens sätt att nästan sjunga fram stycket han läser är ett av bara några av de mycket intressanta spår på den här CD-skivan. Bakhålls serie med CD-skivor innehåller inte bara litterära ljud utan även Historiska spår och andra ljudögonblick som annars kanske skulle falla i glömska. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Bakhåll är definitivt ett av mina absoluta favoritförlag. Jag ser redan fram emot vad ni har hittat på till nästa utgivning.

Totalt innehåller skivan dessa spår:
1. Jack Kerouac ger sin syn på begreppet beatgenerationen
2. Sonja Åkesson läser ur sin dikt Självbiografi till jazzkomp
3. Ernest Hemingway konstaterar att hans liv alltid har varit svårt
4. Tuli Kupferberg gör en dikt av en annons
5. Henry Miller tänker tillbaka på sina lyckliga år i Paris
6. Yngve Gamlin härmar riksdagsledamöternas sätt att inte få någonting vettigt sagt
7. Anton Nilsson förklarar varför han sprängde Amalthea
8. Bess Houdini avslutar försöken att få kontakt med sine döde make Harry
9. Groucho Marx föreställer sig marinsoldatens lyxliv
10. Evert Taube intervjuas mitt under skapandet av en ny visa
11. JRR Tolkien läser ur De två tornen
12. Woody Guthrie pratsjunger sin Talkin' Dust Bowl Blues
13. Spike Jones gör hästkapplöpningsreferat av Wilhelm Tell-ouvertyren

Bakhålls litterära ljud del 2
Bakhåll

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...