08 oktober, 2009

Val McDermid - Andras plåga

Det här är en den andra boken av Val McDermid som handlar om Carol Jordan och Tony Hill som jag läser. Tidigare har jag läst den första boken i serien Sjöjungfrun sjöng sin sång. Den var otroligt spännande och det var även den här, Andras plåga. På baksidan står ett citat från The Bookseller: "Val McDermids Andras plåga borde vara försedd med en varning: Börja endast läsa denna bok om du är säker på att kunna läsa ostört det närmsta dygnet." Jag är benägen att hålla med till fullo. Jag har knappt velat släppa boken ifrån mig en sekund.

I Andras plåga får Carol Jordan och hennes team som vanligt tampas med en seriemördare som mördar prostituerade på ett mycket bestialiskt sätt. För att göra det hela än mer komplicerat så överenstämmer tillvägagångssättet in i minsta detalj med ett antal seriemord som begicks för några år sedan. Och förövaren sitter bakom lås och bom på den klinik som Tony Hill arbetar på. Det kan därför omöjligtvis vara samma gärningsman denna gång, eller? Parallellt pågår en utredning där två pojkar är försvunna och som förmodligen fallit offer för en pedofil. Den ena pojken har varit försvunnen i flera månader och av honom har inte setts ett spår trots en gedigen utredning. För varje timma som går efter att den andra pojken försvann desto mer övertygade blir poliserna om att de inte kommer att finna honom i livet. Samtidigt som utredningarna pågår brottas Carol Jordan med en traumatisk upplevelse som hände under en operation i Tyskland. På grund av hemligheter bland hennes överordnade blev hon våldtagen och hon har en svår väg att gå för att komma över det som hände. Samtidigt måste de genomföra något drastiskt för att föra utredningen om seriemördaren vidare. De tar därför beslut om att skicka ut en av de kvinnliga poliserna som lockbete. Carol måste med andra ord utsätta en kollega för samma fara som hon själv utsattes för. Naturligtvis går något snett och den kvinnliga polisen försvinner spårlöst. Nu väntar en kamp mot klockan. Ska Carol och hennes team hitta sin kollega innan hon går samma öde till mötes som de andra offren?

Samtidigt som den här deckaren påminner mycket om annat jag har läst (för visst har vi väl läst om seriemördare som rensat upp bland horor förut) så tycker jag som sagt att den är otroligt spännande. Jag vet att många inte gillar deckare på grund av att de kan vara ganska förutsägbara. Men jag kan inte låta bli att dras med i handlingen. Min förkärlek för spänningslitteratur har medfört att jag inte längre har några mardrömmar. Eller jo det har jag. Det är bara det att när jag har vad andra (normala?) människor skulle kalla för en mardröm så vaknar jag upp och tänker: "Fan vilken häftig dröm! Det här måste jag komma ihåg till imorgon." Vilket jag naturligtvis oftast inte gör. Men okej, nog om mina drömmar. Jag gillar även teveserien Mord i sinnet, som är baserad på Val McDermid's böcker. Men det som jag tycker är mycket bättre med de böcker som jag har läst är att man kommer mycket närmare både Carol och Tony och deras komplicerade relation till varandra. Men det är väl sällan som en filmatisering av något slag är bättre än själva boken.

Val McDermid - Andras plåga (The torment of others)
Alfabeta Bokförlag
ISBN: 91-501-0498-5

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...