08 april, 2010

Skitknäpp trio

Jag har just läst en riktigt skitknäpp bok och sett en skitknäpp filmatisering av densamma. Det är Hunter S. Thompson's kultklassiker Fear and Loathing in Las Vegas. A savage journey to the heart of the american dream. Journalisten Raoul Duke (egentligen Thompson himself) och hans advokat Dr Gonzo ger sig iväg från LA till Las Vegas för att göra ett reportage om motorcykeltävlingen Mint 400 - The Great American Desert Race ute i Nevadaöknen. Med sig på färden har de en imponerande samling av sinnesutvidgande droger. Under färden är de konstant påtända av dessa droger och bestämmer sig tämligen omgående att istället för att skriva om motorcykeltävlingen ska de försöka hitta den amerikanska drömmen. Det är en minsta sagt galen färd och de gör sig skyldiga till en lång rad förbrytelser. Duke och hans advokat flyr Las Vegas men hamnar där snart igen då Duke är satt att vara med på en konferens om de farliga drogerna i samhället. På konferensen vimlar det av snutar och de två påtända huvudpersonerna deltar naturligtvis. För om det är en konferens som handlar om hur man ska bekämpa knarket i samhället är det väl inte mer än rätt att den kulturen finns representerad, eller hur? Så resonerar i alla fall Duke och hans advokat. Handlingen i boken är minst sagt skruvad och smått förvirrande ibland. Det är ju inte helt lätt att hänga med i deras drogpåverkade hallucinationer. Skitknäpp bok helt enkelt. Om någon vecka kommer boken ut i pocket på svenska. Den kommer jag också att läsa. Jag är nyfiken på hur den funkar på svenska.

Hunter S. Thompson - Fear and loathing in Las Vegas. A savage journey to the heart of the american dream
Förlag: Flamingo Modern Classics
ISBN: 0-586-08132-1



Som om det inte vore nog med en skitknäpp bok så har den filmatiserats med Johnny Depp som Raoul Duke och Benicio del Toro som Dr. Gonzo. Den spelades in 1998 och i filmen skymtar även skådespelare som Toby McGuire, Cameron Diaz och Christina Ricci förbi. Jag brukar alltid hävda att boken är bättre än filmen men i det här fallet tycker jag att gränsen är hårfin. Terry Gilliam har verkligen lyckats fånga bokens galenskap och i alla fall jag garvar högt åt Depp och del Toro. Utan att veta, så tror jag att filmen har blivit en minst lika stor kultklassiker som boken. Men som alltid är det ju flera saker i boken som tyvärr inte är med i filmen. Har du sett filmen men inte läst boken så tycker jag absolut att du ska göra det. I den finns så mycket mer! Johnny Depp är lysande som Duke/Thompson. Och den kanske viktigaste frågan av alla blir besvarad i filmen. Johnny Depp är faktiskt snygg även med flint! Fast inte lika snygg som Jack Sparrow förstås. ;-)

Det är inte slut riktigt än. Men snart. Skitknäpp bok blir skitknäpp film blir en skitbra låt, Bat Country, med en skitbra grupp, Avenged Sevenfold, som gör en tillhörande skitknäpp video baserad på boken/filmen. Och därmed är den skitknäppa trion komplett. Nu återstår bara för er att titta på videon här nedanför. Horns up! foREVer!

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...