18 juli, 2009

Dracula

Det var flera år sedan jag sist läste Dracula av Bram Stoker så det var ett kärt återseende av denna blodsugande transylvaniske greve. Någon ingående beskrivning av handlingen tror jag inte behövs den här gången då detta är en riktig klassiker och de stora dragen återkommer i ett otal böcker och filmer. Men något som jag inte reagerade över sist jag läste den är att det förekommer ganska många anspelningar på sex i den här boken. När greve Dracula suger blod från någon kvinna och även när han tvingar Jonathan Harker's fru Mina att dricka hans blod så är det en erotisk scen som målas upp. En annan sak som jag tänkte på är att det förekommer ganska många kontroversiella metoder så som hypnos och eutanasi. Även vetenskapen i stort tycker jag ifrågasätts, främst genom att professor Van Helsing ofta påpekar att det är viktigt att vara öppen inför andra tankesätt. På s. 204 tycker jag detta lyfts fram väldigt bra: "...it is the fault of our science that it wants to explain all; and if it explain not, then it says there is nothing to explain." Det finns gott om manliga och kvinnliga stereotyper i den här boken. Kvinnorna har svaga nerver och måste skyddas från det onda (Dracula) av starka och modiga män. Samtidigt lyfts en av kvinnorna, Mina Harker, fram som en väldigt stark och självständig kvinna och det var tack vare hennes skarpa intellekt som de lyckades spåra upp greve Dracula när han flydde i alla hast från London.

Bilden på omslaget är taget från målningen Vampyr av Edvard Munch och finns på Edvard Munchmuseet i Oslo.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...