27 mars, 2012

Girl in a Blue Dress


Alfred Gibson, den store författaren, är död och hans fru, Dorothea, är inte bjuden på hans begravning. Hon får istället sitta hemma och sörja i ensamhet medan allmänheten och hans unga älskarinna öppet sörjer honom. Dottern Kitty är rasande över att modern inte var inbjuden. Dorothea tar dock det hela med jämnmod. Det är tio år sedan hon blev utslängd från sitt hem och lika många år sedan hon träffade de flesta av sina barn. Det var inte bara hennes äktenskap som gick i kras, hon blev också nekad att få vara mamma. De närmsta dagarna efter hans begravning minns hon sitt liv med Alfred, hur de först träffades och hur han tog henne med storm. Då älskade han henne. Kort efter giftermålet blir Dorothea gravid och hon hinner föda inte mindre än tio barn innan hennes man tröttnat och kastar ut henne, för att kunna inleda ett förhållande med en mycket yngre kvinna. Alfreds död är dock inte enbart negativt för Dorothea. Det dröjer inte länge förrän det ena efter det andra barnet besöker henne och ställer henne till svars: Hur kunde hon lämna huset och sina barn, utan att ens säga farväl till dem? Barnen har vuxit upp med faderns lögner om din mor men upptäcker snart att allt han sa om henne inte var sant.

Alfred & Dorothea Gibson är baserade på Charles & Catherine Dickens. Jag får åtskilliga gånger under läsningen av den här boken påminna mig om att det här faktiskt inte är en biografi. Jag blir helt enkelt så rasande på den där skitstöveln Alfred och hur han behandlade sin fru. Gah! En hel del av handlingen är dock korrekt och det går inte att komma ifrån att Charles Dickens behandlade sin fru på ett oerhört nedrigt sätt när han deklarerade att de inte längre skulle bo tillsammans. Jag blir dock alldeles tagen av Gaynors porträtt av Catherine Dickens och får som sagt säga till mig själv att det här bara är en roman. En väldigt bra roman.

Gaynor Arnold - Girl in a Blue Dress
Förlag: Tindal Street Press
ISBN: 9780955647611

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...