24 mars, 2012

'Tis the season

Med solen och värmen börjar det naturligtvis också att klia lite i fingrarna och man vill stoppa ner lite frön i jorden som, förhoppningsvis, blir till något ätbart framåt sommaren/hösten. Vid den här tiden på året börjar jag alltid tycka att det här med att bo i lägenhet är lite tråkigt. Men man får göra vad man kan och det går ju faktiskt att odla en hel del även om man får hålla till godo med en liten balkong. Så jag rotar fram några trädgårdsböcker ur hyllan och drömmer mig bort litegrann.

I Örtagården får jag lite tips på örter, och kanske blir det en kruka med lite olika örter på balkongen i år.  

Den giftfria trädgården vänder sig kanske mest till de som har en trädgård. Det här med ogräs är inte direkt ett stort problem för balkongodlare. Men visst finns det bra tips på annat, som gödsling och bekämpning av ohyra. Det kommer man inte ifrån tyvärr. De där små satygen kommer ändå och vi vill inte använda av oss av bekämpningsmedel, då går hela poängen med egenodlat bort. Tur att det finns naturliga knep för att komma till rätta med olika sorters skadedjur.

Mmm, nu längtar jag redan tills jag får plocka och äta årets första tomat. En favorit här hemma är en sort som heter Ida gold. En av de godaste tomatsorter jag någonsin ätit.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...