07 mars, 2012

Favorit i repris - Brev till en bokhandel

När man har bloggat ett tag har man hunnit samla på sig en hel del blogginlägg om fantastiska böcker, och mindre fantastiska. De äldre inläggen faller lätt i glömska och jag vill gärna puffa lite för den boken bland alla nytillkomna läsare. Dags att damma av ett gammalt inlägg alltså om en bok som jag blev upp över öronen förälskad i. Helene Hanffs mysiga bok Brev till en bokhandel. Läs den!





Så här skrev jag, efter att ha läst boken 2009:

Läste i dagarna ut Brev till en bokhandel av Helene Hanff. Min bok, som En bok för alla gav ut nu i juni, innehåller även uppföljaren Hertiginnan av Bloomsbury Street. Boken handlar om hur den amerikanska författarinnan Helene Hanff 1949 startar en brevväxling med ett engelskt antikvariat. Jag fullkomligt älskar den humor som hon har i sina brev till bokhandeln på 84, Charing Cross Road i London. Hon är tidvis rätt bitsk i tonen, men det är alltid med glimten i ögat. Som exempelvis när hon undrar hur länge hon ska behöva vänta på den bok som hon beställde ett halvår tidigare. Hon frågar sig hur bokhandeln kan fortsätta sin verksamhet med tanke på att hennes kontakt där, Frank Doel, bara sitter på rumpan och latar sig! Jag blir rörd av hur författarinnan regelbundet skickar matpaket till de anställda på bokhandeln. I efterkrigstidens England, med dess ransoneringar, är detta oerhört tacksamt och betydelsefullt för de anställda och deras familjer. Hon kämpar ju själv med en dålig ekonomi så det känns ännu mer nobelt av henne. Ett flertal gånger blir hon inbjuden att resa över till London under årens lopp men hon måste ständigt skjuta upp dessa besök på grund av ekonomiska skäl. I Hertiginnan av Bloomsbury Street får vi dock läsa om att hon kommer iväg på sin efterlängtade resa till London, i och med att hennes bok Brev till en bokhandel, lanseras i England. Tyvärr har Frank Doel dött och bokhandeln lagts ner så tyvärr får hon aldrig tillfälle att träffa den man som hon brevväxlade med under så lång tid. Hon får dock träffa hans familj och en lång rad människor som blivit berörda av hennes bok. Och äntligen får hon besöka alla de platser som hon under så många år lärt sig att älska genom sin kärlek till böcker!

Brev till en bokhandel och Hertiginnan av Bloomsbury Street var för mig en helt undebar läsupplevelse. Om inte En bok för alla hade gett ut denna volym hade den nog gått mig förbi totalt. Det hade varit en enorm förlust. Jag kommer nog att återvända till denna bok ofta.
Helene Hanff har även gett ut en bok som heter Brev från New York. Den boken går genast upp på min att läsa lista. Brev till en bokhandel har också filmatiserats med Anne Bancroft och Anthony Hopkins i huvudrollerna. Den måste jag definitivt se!

Läs även vad jag tyckte om Helene Hanffs andra böcker Q's Legacy och Brev från New York.

1 kommentar:

Cissi sa...

Tack för tipset! Jag köpte den efter att ha läst ditt inlägg och har även hunnit läsa ut den. Jag tyckte så pass mycket om den att jag köpte Brev från New York via Bokbörsen.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...