11 december, 2009

H.P. Lovecraft - Fasansfulla händelser i Dunwich

Jag fick ju mitt efterlängtade Bakhållspaket i måndags och har nu läst ut den bok som jag väntade på. Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller av H P Lovecraft utgiven av förlaget Bakhåll. Volymen består av följande fyra noveller:

Skuggan ur tiden (The Shadow out of Time)

Fasansfulla händelser i Dunwich (The Dunwich Horror)

Bilden i huset (The Picture in the House)

Graven (The Tomb)

Skuggan ur tiden
Det här är den längsta av novellerna i samlingsvolymen och handlar om Nathaniel Peaslee som redogör för sina upplevelser när hans medvetande byter plats med en utomjordisk varelse från en annan galax miljontals år bakåt i tiden. När han efter flera år kommer tillbaka till sin egen kropp lider han av fruktansvärda mardrömmar. Vid efterforskningar visar det sig att det finns fler som upplevt samma slags drömmar med liknande innehåll som Peaslee själv. I urgamla sägner och legender finns en del information om vart Peaslee's medvetande befann sig under de år hans kropp var utbytt mot en annan varelse. Han blir i det närmaste besatt av att finna svaret till vad som egentligen hände honom.

Novellen känns bekant när jag läser den och jag har förmodligen läst den för länge sedan i den engelska versionen. Jag har en tjock samlingsvolym med samma titel som den fruktansvärda bok som förekommer i många av Lovecrafts noveller, Necronomicon. Mot slutet av Skuggan ur tiden byggs spänningen upp allt mer och jag kommer på mig själv med att dels läsa fortare och fortare och dessutom håller jag andan. Jag får verkligen tvinga mig själv att läsa i ett lugnare tempo för att inte missa något samt att komma ihåg att andas lite då och då.

Övriga berättelser handlar om monster, kannibaler och andra övernaturliga händelser i bästa Lovecraftanda. Boken rekommenderas verkligen för alla som har ett intresse av skräck, science fiction och/eller fantasy. Som jag redan skrivit i ett annat inlägg har den förra Lovecraftvolymen som Bakhåll gav ut sålt slut för längesen. Jag grämer mig verkligen att jag bara lånade boken på biblioteket istället för att köpa mig ett eget exemplar. Vissa böcker vill man faktiskt äga själv och dessa böcker är sådana.

Enligt korrekturläsaren av boken är det första gången som Skuggan ur tiden publiceras på svenska i sin helhet. Små textfragment av den novellen föll bort när den transkriberades av R. H. Barlow. I Graven finns en dryckesvisa som inte heller den är publicerad tidigare på svenska.

Ett informativt efterord av Mattias Fyhr finns i slutet av boken som på ett bra sätt ger lite mer information om Lovecraft själv och som gör att en nybörjare som jag själv förstår texterna betydligt bättre. Ett litet minus dock till smärre fel i efterordet. Exempelvis på sista sidan skriver Fyhr att huvudpersonen i The Shadow Over Innsmouth klättrar runt i ett underjordiskt bibliotek. Nå, det var The Shadow out of Time som innehöll den scenen. I övrigt är jag mer än nöjd av innehållet i denna bok.

H. P. Lovecraft - Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller
Översättare: Charlotte Hjukström
Bakhåll
ISBN: 978-91-7742-300-3

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...