28 februari, 2010

Charles Dickens - Nicholas Nickleby

I Nicholas Nickleby får vi möta Nicholas vars familj tvingas flytta till London efter att fadern har dött och familjen är utblottad. Där tvingas han, hans syster och mor att be faderns bror, Ralph Nickleby, om hjälp. Ralph är sin broders raka motsats. Han är girig, beräknande och en riktig surkart och lever ensam. En motsvarighet till Ebenezer Scrooge. Ralph hjälper sin brorson att få en anställning vid en byskola som förestås av Wackford Squeers, en illa omtyckt och elak lärare. De fattiga barn som hamnat i Squeers skola är illa behandlade. Den gode Nicholas ser till en början tyst på hur barnen blir misshandlade och hålls på svältgränsen till han en dag får nog när Squeers misshandlar en pojke så svårt att Nicholas ger sig på honom och ger sig av från skolan med den misshandlade pojken i hälarna. Efter det får vi följa Nicholas då han försöker försörja sig samtidigt som han håller sig undan från sin morbror. Under tiden snärjs han syster allt mer in i den värld som omger Ralph Nickleby och de människor han omger sig med. Deras planer för Nicholas syster Kate Nickleby är allt annat än ärevördiga.

Inledningen av boken var allt annat än spännande, men efter en si så där två hundra sidor blev boken riktigt bra. Det var väl ungefär då när Nicholas spöade på Squeers som mitt intresse steg allt mer. Men sen dalade det igen och jag kom aldrig så långt som till slutet. Men nu när jag sitter och skriver detta inlägg blir jag allt mer sugen på att läsa klart boken så jag får se hur jag gör. Först ska jag ge mig i kast med The Old Curiosity Shop som står näst på listan i min Dickensutmaning. I vanlig Dickensanda är dock Nicholas Nickleby ytterligare en bok som tar upp orättvisorna i det viktorianska England och där det är barnen som är i centrum för berättelsen.

Charles Dickens - Nicholas Nickleby
Förlag: Wordsworth Classics
ISBN: 1-85326-264-1

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...