20 februari, 2010

Daniel Woodrell - Gryningen kommer aldrig åter


Daniel Woodrell's Gryningen kommer aldrig åter är synnerligen mörk och dyster. Precis som landskapet som omsluter karaktärerna, som tillhör samhällets absoluta bottenskrap. Shuggie Atkins, är 13 år och bor med sin alkoholiserade mamma Glenda och sin kriminelle far Red som egentligen inte alls är hans biologiske far. Red tvingar i alla fall Shugs att begå inbrott hos svårt sjuka personer för att stjäla deras mediciner. Emellanåt ger sig också Red och hans kompis Basil ut på stöldturné. Shugs är ett ensamt barn, han har inga kompisar och Red kallar honom hela tiden för tjockis. Det är endast mamma Glenda som verkar ha något positivt att säga om sin son, och deras förhållande är ytterst onormalt. Glenda är sexuellt provocerande, inte bara mot alla de män som råkar korsa hennes väg, utan även mot sin egen son. En dag möter Glenda Jimmy Vin Pearce och med honom planerar hon ett nytt liv, utan Red och utan Shuggie. Och här tar boken en annorlunda vändning och för att hänga med i alla svängar får man verkligen ha huvudet på skaft. Frågan är om jag lyckades. Jag tror att jag har lite koll på läget i alla fall. Oavsett vilket så är Gryningen kommer aldrig åter, lika dyster som den är oändligt vacker.

Daniel Woodrell - Gryningen kommer aldrig åter
Originaltitel: The Death of Sweet Mister
Översättning: Eva Johansson
Natur & Kultur
ISBN: 978-91-27-11639-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...