03 februari, 2010

Slash - biografin

Som tonåring var Guns N' Roses ett av mina allra största favoritband. På mitt flickrum hade jag väggarna fulla med posters av bandet och dess enskilda medlemmar. Och särskilt av Slash. Jag var lite smått skitkär i Slash, så där som man som tonårstjej kan vara i sina idoler. Jag kommer ihåg att jag även skrev noveller om Slash och hans orm Clyde (undrar om jag har kvar dem nånstans?).

Det är därför med stort intresse jag läser biografin om Slash som han skrivit tillsammans med Anthony Bozza och som sträcker sig över en lång tid, från Slash som liten grabb och fram tills dess att Slash själv blir förälder kan man säga. Dessemellan är det mycket sex, drugs & rock n' roll i bästa Guns-manér. Vi får Slash's version av vad som låg bakom splittringen av bandet och de spänningar som hela tiden fanns mellan Axl Rose och resten av bandet.

Slash berättar ärligt om sin alkoholism och drogmissbruk, men något som stör mig är det faktum att han inte verkar reflektera över att hans missbruk ändå måste ha sårat många människor i hans närhet. Och med tanke på det liv medlemmarna i bandet levde är det ett smått mirakel att de lyckades bli så stora som de var. För under ytan var det ett mycket dysfunktionellt band. Men vilken musik de skrev sen!

I boken beskriver han också hur han, efter åratal av knarkande och supande, fick beskedet att han hade mellan sex dagar och sex veckor kvar att leva. Hans hjärta hade vid det här laget gett upp. Mirakulöst nog överlevde han detta och med hjälp av en pacemaker kommer han förhoppningsvis leva länge till. Och vad jag förstår är han numera nykter och drogfri sedan ett par år tillbaka. Sent skola syndaren vakna!

Boken är såklart ett måste för alla Guns N' Roses-fans. Den gör mig också nyfiken på att läsa Watch you bleed: The Saga of Guns N' Roses av Stephen Davis. En av personerna som förekommer i boken och som var en nära vän till bandet är författaren Del James, som även varit med och skrivit några av låttexterna till Guns N' Roses. Hans novellsamling The Language of Fear har stått i min bokhylla oläst alldeles för länge. Ni kan vänta er en recension av boken inom en inte allt för avlägsen framtid.

Nedan ett klipp från YouTube där Slash besöker David Letterman och pratar om sin självbiografi.



Slash med Anthony Bozza - Slash
Pocketförlaget
ISBN: 978-91-86067-50-2

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...