23 augusti, 2011

Inger Edelfeldt - Juliane och jag


Juliane är nyinflyttad och börjar i Kims klass. De två blir bästa vänner. De två unga tjejerna är intresserade av skräck och mystik och betraktas som underliga av klasskamraterna. Men det bryr de sig inte om, de har ju varandra. Ensamma hemma hos Juliane klär de ut sig och bildar en hemlig orden och utför mystiska riter. Tillsammans är de "systrar i fördömelse" och ger sig ut på kvällarna i hopp om att skrämma upp någon gammal tant de möter.

En fin ungdomsroman om ungdomar som hamnat utanför gemenskapen, som anses lite udda, men som ändå hittar sin egen väg och vågar stå för det, samtidigt som det kan vara svårt att lämna den där trygga gemenskapen. Något som vi ser hos Kim, som velar lite fram och tillbaka. Å ena sidan vill hon stanna kvar i gemenskapen med de andra tjejerna i klassen trots att hon inte har något gemensamt med dem. Och å andra sidan vill hon känna tillhörigheten med Juliane. Det är faktiskt första gången jag läser den här boken trots att jag borde ha haft alla möjligheter att ha läst den som tonåring. Jag tror jag hade älskat den här boken om jag läst den som tonåring. Jag hade säkert bildat en mystisk orden själv och sålt min själ till djävulen...

Juliane och jag är också utgiven med titeln Nattens barn.

Inger Edelfeldt - Juliane och jag
Förlag: En bok för alla
ISBN: 9172214066

5 kommentarer:

Sara BE sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara BE sa...

Åh, den är så fin. Jag vet inte hur många gånger jag har läst den faktiskt. Många! :)

Eli sa...

Den här ska jag nog försöka läsa, jag har bara läst Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt men den var också himla bra!

...med näsan i en bok... sa...

Tror minsann jag har läst den (men som Nattens barn), måste kolla hyllan när jag kommer hem - är på jobbet nu...

Anonym sa...

Åh, den är en av mina favoritböcker från uppväxten! Jag älskade den med passion och lånade om den säkert 20 gånger från bibblan. Nu har jag äntligen fått tag på mitt eget ex.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...