01 augusti, 2011

Ut med det gamla...

Vi röjde lite (okej det var en rejäl underdrift, jag var helt slut igår kväll) i ett av våra förråd igår. Okej, det är inte riktigt ett förråd, en ganska stor garderob som funkar som förråd, och herregud vad skit vi hade därinne. Vi gjorde en rejäl rensning igår alltså. Vilka roliga grejer man kan hitta medan man rensar. Gamla roliga kort som jag inte tänker visa här, barnboken Olssons pastejer av Peter Cohen hade smugit sig ner i en låda. Olssons pastejer var en av min sons absoluta favoritböcker när han var liten. Som jag fick läsa om den stackars Olsson som tar till desperata metoder för att fortsätta sälja sina älskade pastejer när hans kamrer rymmer med hela kassan. Riktigt rolig bok. Jag ska läsa den för dottern någon dag.
Per Warmark på dagensbok.com har också läst Olssons pastejer.

När jag hittade flera mappar fulla av ett visst slags "böcker" var jag tvungen att lägga av ett gapskratt. Jag läste nämligen för inte så länge sedan att Vixxtoria hade samlat på sig ett antal bruksanvisningar genom livet. Mina plastmappar innehöll ett, (eh...) ganska stort antal bruksanvisningar som härstammar från vad jag tror är yngre krita. Vixxtoria, du är inte ensam om att spara på bruksanvisningar med andra ord. Om det nu kan vara till någon tröst. Bruksanvisningarna är nu på väg till pappersåtervinningen och kan förhoppningsvis reinkarneras till något trevligare. Ett nytt nummer av någon bra tidskrift kanske?

Jag fann dock två väldigt trevliga skrifter bland kartongerna med skräp som jag slängt ner i tro att jag skulle ha nytta av det någon gång i framtiden. Den hemliga trädgården heter de och är utgivna av Nätverket Dem hemliga trädgården. De tipsar om finfina barn- och ungdomsböcker från Afrika, Asien, Mellanöstern och Latinamerika. Riktigt fina små skrifter som jag nu återigen ska läsa för att hitta guldkorn från andra delar av världen.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...