26 augusti, 2011

Gunpowder Green - A Tea Shop Mystery


Calliope introducerade denna serie för mig och det var ett tag sedan som jag läste den första delen, Death by Darjeeling. Handlingen utspelar sig i Charleston och utgångspunkten är Theodosia Brownings näpna tebutik The Indigo Tea Shop. Som jag önskar att jag kunde besöka den, de verkar ha så trevligt när sitter och dricker te och löser mysterier!

Nåväl, i Gunpowder Green dör en medlem av Charlestons societet mitt under den årliga kappseglingen. En mycket tråkig olyckshändelse verkar det som. Det antika vapen han avfyrade exploderade med förödande konsekvenser. Theodosia tror dock inte att det rör sig om en olyckshändelse och startar sin egen utredning. För hur oskyldig är egentligen den många år yngre änkan som mest verkar spela ett spel? Ja, snart nog står Theodosia där med mer än en upprörd misstänkt. Och polisen ligger som vanligt långt efter henne i sin utredning. Det är i stället Theodosia som hjälper polisen att lösa mysteriet.

Det är väl inte så särskilt trovärdigt att en teaffärsinnehavare på egen hand skulle ta fast en mördare, men jag tycker de här böckerna är så charmiga. Jag menar vem som helst skulle ju vilja gå in i den där tebutiken och bli serverad av den charmige Drayton och smaka på någon av hans utsökta teblandningar. För att inte prata om Haleys bakverk! Gunpowder Green är ett riktigt trevligt tidsfördriv. Ett plus för det goda sconesreceptet längst bak i boken. Jag provade det igår och finns på bild här nedan. Det var riktigt gott och det ska jag definitivt baka fler gånger.

Laura Childs - Gunpowder Green
Förlag: Berkley books
ISBN: 9780425184059

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Jag gillar också den här serien men även scrapbookingserien som utspelar sig i New Orleans. Även om jag är helt ointresserad av scrapbooking som hobby. Goda recept där med!

Titti sa...

Har för mig att jag har första delen i scrapbookingserien hemma. Scrapbooking är inget jag pysslar med heller. Men som underhållning passar nog boken ändå skulle jag tro.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...