17 augusti, 2011

Chelsea Cain - Evil at Heart


Mm... jag gillar Chelsea Cain och hennes böcker om Archie Sheridan och hans, minst sagt, sjuka förhållande till seriemörderskan Gretchen Lowell. Den här gången befinner sig Archie på psyket, där han varit inskriven sedan hans senaste möte med Gretchen. Han har heller inga planer på att lämna institutionsmiljön. Inte förrän den dagen han inser att hans vistelse där innebär livsfara för hans medpatienter. Gretchen har en förmåga att anlita medhjälpare där man minst anar det och nu verkar de ha nästlat sig in på psyket. Samtidigt sker en rad bestialiska mord i staden som har en stark anknytning till de mord som Gretchen Lowell erkänt sig skyldig till. Än en gång tvingas Archie Sheridan ge sig ut på jakt efter en seriemördare. Frågan är bara om det verkligen är Gretchen som ligger bakom morden eller om det är någon som härmar henne. Och vem det än är som mördar så är Archie än en gång målet.

Jag har verkligen sett fram emot att läsa den här boken efter att ha gillat de två första böckerna. En bit in i boken blir jag dock lite besviken på avsaknaden av Gretchen själv. Hon figurerar inte så mycket i handlingen och det är bland annat det som jag blir lite besviken på. När morden verkar ha fått sin förklaring och mördaren är avslöjad blir jag så fruktansvärt besviken att jag nästan tänker stänga ihop boken och inte läsa den till slutet. Ja, jag blir riktigt arg över att författaren har skrivit en hel bok utan att en av huvudpersonerna själv är med förutom på ett litet litet hörn i bakgrunden. Men så läser jag vidare och kommer till slutet...och så vet man inte alls hur det egentligen var. Vem var mördaren egentligen? Åh, Gretchen är så överdjävligt slug och konspiratorisk och mina känslor för Chelsea Cains författarskap är återställda. Nu ser jag verkligen fram emot vad hon har hittat på i nästa bok The Night Season.

Läs vad jag tyckte om de två föregående böckerna, Heartsick och Sweetheart.

Snowflakes har också läst Heartsick och Feuerzeug har läst alla fyra.

Chelsea Cain - Evil at Heart
Förlag: Pan books
ISBN: 9780330449823

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...