12 mars, 2010

Chelsea Cain - HeartSick

Archie Sheridan är kriminalpolis i Portland och har i flera års tid jagat Gretchen Lowell, en av tidernas mest brutala men också vackraste seriemördare. Gretchen lyckas nästla sig in i utredningen och kidnappar Archie, håller honom fången under lång tid och torterar honom samtidigt som hon håller honom vid liv, ja hon återupplivar honom faktiskt vid ett tillfälle. Inget av hennes tidigare offer har överlevt hennes tortyr och Archie har inget hopp om att komma därifrån med livet i behåll. Men så av någon anledning anmäler hon sig själv till polisen och den söndertrasade Archie försöker förgäves att lappa ihop det som återstår av sitt liv. Hans äktenskap kraschar och på hans bröst höjer sig ett ärr efter en av Gretchens tortyrmetoder. Hon har slagit in spikar i hans bröstkorg i form av ett hjärta.

Nu härjar en annan seriemördare i staden och Archie återvänder till jobbet som kriminalare. Samtidigt har han ett ytterst osunt förhållande med Gretchen. Varje söndag besöker han henne i fängelset för att få upplysningar om de mord hon har begått. Och de nya morden verkar på något vis vara kopplade till Gretchen, men hur kan de vara det när hon sitter inlåst och i säkert förvar?

Den här boken var väldigt spännande och en riktig bladvändare. Något som jag förvånades lite över var att i den här boken tyckte jag att det var helt okej med korta kapitel men när jag läste Postcard Killers blev jag bara irriterad. Kan det vara så att man är van vid de korta kapitlen i engelskspråkiga deckare men inte i svenska? I och för sig var det även stort radavstånd i Postcard Killers som kändes som en medveten utdragning av texten för att boken skulle få fler sidantal. Så är inte fallet i den här boken. Efter att jag hade läst ut HeartSick gick jag genast in på BookMooch och moochade nästa bok om Archie som heter SweetHeart som jag ser fram emot att läsa. HeartSick la jag ut på BookMooch och den kommer snart att få resa över Atlanten och få ett nytt hem i USA.

Chelsea Cain - HeartSick
Förlag: St. Martin's Paperbacks
ISBN: 978-0-312-94715-6

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...