17 mars, 2010

Fattig miljonär

Jag hade lite förväntningar på den här boken innan jag började läsa den. Jag tänkte mig att det här är en bok som är ytlig rakt igenom. Och till viss del fick jag väl rätt. Men den här boken visade sig vara mer än så. För även om jakten på glamour finns med genom hela boken så finns det många bra tips som är snälla både mot plånboken och miljön. Här finns tips på allt från hur man prutar, tar hand om sina kläder för att de ska hålla länge, skönhetstips- och inredningstips till hur man återanvänder saker. Det finns till exempel ett kul tips på hur man gör ett avlastningsbord av böcker. Man limmar helt enkelt ihop böckerna till en stapel och målar dem i valfri färg. Ser rätt häftigt ut men boknörden i mig skulle nog ha väldigt svårt att limma ihop och måla böcker. Hur ska man då kunna läsa dem igen?

På ett uppslag finns det tips på hur man startar en skönhetsblogg och får produktprover tillsänt sig som man sedan bloggar om. Bra tips som direkt kan överföras på vilken annan sorts blogg som helst, bokblogg till exempel. Vi bokbloggare får ju också gratis produkter (böcker) som vi bloggar om. I alla fall de som väljer att ta emot recensionsexemplar.

Här finns också tips på hur du lurar till dig gratis mat på restaurangen och tigger till dig gratisprover i affärerna. Just de där tipsen som inte känns helt ärliga har jag personligen svårt för. Att äta hälften av maten och hitta på att något inte var bra bara för att få pengarna tillbaka... Nja... Där går nog gränsen för mitt samvete i alla fall.

Fattig miljonär är på det stora hela en lite annorlunda "spara-pengar" bok om hur man kan leva det goda livet även om pengarna i plånboken är slut. Boken är riktigt snygg också med många fina bilder och med en hel del reklam för företag. Men kan man bortse från de uppenbara produktplaceringarna i boken så är den rolig att läsa. Plus att man kan spara en del pengar på tipsen.

Fredrik Robertsson - Fattig miljonär. Lev lyxliv till budgetpris
Förlag: Normal förlag
ISBN: 978-91-86347-07-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...