06 april, 2011

Att läsa om eller inte läsa om det är frågan

För ca tio år sedan läste jag en bok som verkligen grep tag i mig och som har följt mig sedan dess. Dels blev jag otroligt tagen av själva innehållet i boken och dels förde boken in en maträtt i mitt liv som jag lagat med jämna mellanrum sedan dess.

Boken finns inte längre i tryck men jag har lyckats komma över ett begagnat exemplar på nätet. Men då kommer man till den stora frågan. Ska jag läsa om eller inte? Tänk om jag tycker boken suger idag? Bara för att jag älskade boken för tio år sedan betyder det ju inte att jag kommer göra det idag. Jag vill ju inte gärna solka ner den där härliga läsupplevelsen jag hade. Det finns en filmatisering av boken med Patrick Swayze i huvudrollen. Jag har inte sett filmen. Jag var rädd för samma sak, att jag skulle tycka den var dålig och om jag såg den skulle jag förstöra boken för alltid eftersom jag då skulle ha filmens bilder i huvudet om jag läste om den någon gång.

Nu står den alltså där i bokhyllan och flinar mot mig varje gång jag går förbi. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag vågar läsa om den eller inte. Måste fundera en stund till.

Du kanske undrar vad det är för en bok? Det är Glädjens stad av Dominique Lapierre. Maträtten som var frekvent återkommande i boken och som blivit en frekvent återkommande del i min egen kost är Dhal. Här är recept på en variant.

2 kommentarer:

Amy sa...

Ja, det är ett I-lands problem.....låt boken stå ett tag till, fundera.
Själv skulle jag kanske bläddrat lite lätt igenom den och läst en sida här och där innan jag bestämde mig....

mimmimarie sa...

Kul att det är fler än jag som inspireras av mat i böcker man läser.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...