22 april, 2011

Spökön

Delia har ärvt Spökön efter sin pappa som dött i cancer. En sommar återvänder Delia, hennes mamma och mammans nya man till sjön där Spökön är belägen. Ingenting är sig likt när de återvänder. Istället för det lugn som brukade råda där finner de beväpnade poliser på jakt efter en misstänkt mördare. Den misstänkte mördaren är ingen mindre än Delias barndomsvän Isaac, indianvägvisare. Delia vägrar tro att det är sant och letar upp Isaac som dock visar sig vara helt förändrad och inte alls den snälle kamrat som hon minns.

Delias dröm att återvända till ön för att minnas sin pappa verkar omöjlig att uppfylla. Överallt finns det människor som avråder Delia och hennes familj från att ta sig över till ön. De menar att det är för farligt. Men Delia vägrar att ge upp. Hon ska ut till ön som tillhör henne. Hon vill dit för att återuppleva minnen av sin far. Allt ställs på sin spets när hennes styvfar efter ett gräl med Delias mamma försvinner efter en promenad i skogen. Först tror de att han har gått vilse och folk ifrån byn ger sig ut för att leta efter honom men när de sökt igenom skogen utan framgång tvingas de snart att inse att han kanske är borta för alltid.

En ungdomsroman av en författare som jag tidigare inte hade hört talas om. Jag gillade den skarpt då den samtidigt som den levererar en spännande historia även berör problematiken som rör Amerikas ursprungsbefolkning och att de blir berövade den mark som så länge har "tillhört" dem och utnyttjats med försiktighet. Boken gav mig mersmak och jag ska försöka få tag i fler böcker av samma författare.

Jan O'Donnell Klaveness - Spökön
Originaltitel: Ghost Island
Förlag: En bok för alla
ISBN: 9174486799

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...