28 april, 2011

Nu har jag bestämt mig: Jag slutar...

... att ta emot recensionsex. Jag tänker inte sluta blogga. Inte än i alla fall. Kanske bestämmer jag mig för det om ett halvår när jag måste omprioritera mitt liv lite till följd av ett besök av storken. För tillfället fortsätter jag. Jag skrev en policy för mottagande av recensionsexemplar för inte så länge sedan. Men redan då hade jag funderat på det här med att inte ta emot alls. I början tyckte jag att det var kul, nu tycker jag inte att det är fullt lika roligt längre. Jag har tillräckligt med andra böcker jag vill läsa och jag har ett finfint bibliotek som köper in de flesta böcker jag ber dem om, eller så fjärrlånar de åt mig. Mina egna inköp av böcker är alldeles nog för att skapa oordning i mina bokhyllor. Jag behöver inte fler.

Nu vet jag dock inte hur jag ska gå vidare med det här. De böcker jag själv har beställt och som eventuellt inte anlänt i min låda ännu kommer jag givetvis att läsa och blogga om. Jag fnular dock lite på hur jag ska göra med de förlag som spontant skickar mig böcker jag inte har beställt. Det lutar troligtvis åt att jag kommer att plita ihop ett litet mail och skicka till dem där jag ber dem att ta bort mig från deras sändlista. Skulle det mot förmodan dyka upp några recex trots detta kommer jag att returnera dem till förlagen. Jag antar att de då definitivt kommer att ta bort mig som mottagare av recex.

Nu känns det bra. Det här har jag funderat på i omkring ett år. Ibland kan det ta ett tag innan man kommer fram till ett beslut. :-)

3 kommentarer:

EvaB sa...

Det känns väl gott när man efter en lång tids funderande vet vilket beslut man ska ta! Jag är inte riktigt där än,jag ger boktips i en fysisk tidning och till det ändamålet fortsätter jag nog med färska böcker från förlagen. Ett tag till i alla fall... Men tankeprocessen är i gång även hos mig.
Må så gott!

Titti sa...

Skriver man i en tidning så är det väl ganska självklart att det är recex man skriver om. Och jag förmodar att de kommer till redaktionen på den aktuella tidningen? Jag skulle också fortsätta om jag även var recensent i ngn tidning. :-)

EvaB sa...

Jag frilansar så böckerna kommer hem till mig, dags att särskilja boktips på blogg o tidning.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...