19 augusti, 2009

De modlösa - John Lapidus


Idag ges De modlösa ut av John Lapidus, på Lapidus förlag. Huvudpersonen i boken, Erik Holmberg, finns på plats i Nicaragua för att arbeta med biståndsarbete. Samtidigt får han och kollegan Jaime i uppdrag av sandinisterna (vilka de nu är, jag måste ha missat det) att spionera på ambassadekonomen Tomas Lindqvist för att ta reda på vad som kommer att hända med den svenska biståndsstrategin i Nicaragua. Både Erik och Jaime är intresserade av Tomas fru, Kristin, samtidigt som Erik har en affär med sina hushållerska som är gift med Jaimes bror. Väldigt invecklat. Miljöbeskrivningarna är väldigt detaljerade, det är nästan så att man känner kläderna klibba på kroppen eller kylan från luftkonditioneringen, råttorna och smutsen. John Lapidus har själv erfarenhet av biståndsarbete i Nicaragua så jag får anta att han använder sig av sina egna erfarenheter i boken. Det är många svenska organisationer som arbetar med bistånd av ett eller annat slag som figurerar i boken och som det är lätt att relatera till. Dessvärre hänger jag inte riktigt med när det gäller politiken i Nicaragua. Jag är hopplöst bortkollrad där och får lita på att det stämmer det som John Lapidus skriver. Jag skulle troligtvis inte ha plockat upp den här boken i en bokhandel eller på ett bibliotek. Jag fick den här boken som recex från förlaget. Överlag var den en trevlig bok att läsa om än lite svår att komma in i. Handlingen däremot vet jag inte om den tilltalar mig något vidare. Den känns fattig, eller också är det jag som läst för många deckare på sista tiden. Det är dock ingen vacker bild av det svenska biståndsarbetet som målas upp i boken. Jag antar att författaren har för avsikt att även låta boken vara ett inlägg i debatten om den svenska biståndspolitiken.

John Lapidus har tidigare gett ut Missionärerna och Lapidus förlag kommer i framtiden att ge ut svenska översättningar av böcker från det spanska språkområdet. Det ska bli kul att se vad det kommer bli för slags litteratur.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...