23 augusti, 2009

Frågeformulär - inför Pocket&Prassel 3.0

Hej hemliga bokvän inför Pocket&Prassel 3.0. Det är första gången jag deltar i det här pocketutbytet och jag ser verkligen fram emot att både få och skicka iväg paket. För att underlätta för dig så svarar jag här på det frågeformulär som En bok om dagen har fixat. Jag kanske uppdaterar under bytets gång allt eftersom jag kommer på. Tänkte också lägga ut en liten önskelista på pocketböcker.

Angående böcker:

* Favoritgenre?
Deckare och skräck är mina favoritgenrer. Jag försöker att inte läsa så många deckare nu för tiden dock. Har tröttnat lite på den genren. Men skräck är fortfarande en favorit.

* Favortiförfattare? (Saknas somliga titlar i samlingen eller har du allt?)
Stephen King, Dean Koontz, Clive Barker, J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Peter Robinson, Michael Connelly. Har nog de flesta titlar av King & Koontz. Robinson, Connelly samlar jag inte på. Tolkien har jag ganska många, likaså Lewis. Fattas en del titlar av Barker. Men kan skriva upp de titlar jag vill ha på min önskelista istället.

* Genre eller författare som du är nyfiken på?
Det har pratats så mycket om serien Twilight på sista tiden. Och eftersom en av mina favoritböcker genom tiderna är Dracula så kan jag ju inte göra annat än att bli nyfiken.

* Genre eller författare som undviks på liv och död?
Chiclit. Inte så mycket för science fiction (förutom H.G. Wells) och läser inte så mycket fantasy heller.

* Läser du på andra språk än svenska?
Läser mycket böcker på engelska. Men sen är mina övriga språkkunskaper något begränsade även om jag pluggat en del andra språk. Men de använder jag inte dagligdags.

* Har du någonstans listat böcker som du äger/har läst?
Det enda jag skrivit upp är de böcker som jag läst hittills i år. Kanske skulle jag göra en lista över lästa böcker 2008 åtminstone? Men att lista alla böcker jag äger skulle bli allt för tidsödande. :-)

* Hur resonerar du kring att få/ge begagnade böcker?
Jag älskar begagnade böcker så det är inget problem för mig. I bättre begagnat skick får jag väl tillägga. Det är inte så roligt att få en bok som i princip håller på att ramla sönder. ;-)

Angående prassel:
* Eventuella allergier?
Laktosintolerant, men det ska inte vara något problem för jag är dessutom vegan så eventuellt godis måste vara fritt från animaliska ingredienser.

* Favoritgodis?
Gillar sötlakrits.

* Naturgodis - ätbart eller oätligt?
Fullt ätbart. Men helst naturella.

* Favoritsnacks?
Chips

* Kaffe eller te? Vilken smak?
Tedrickare. Gillar de flesta sorter. Är inte så förtjust i grönt te dock. Inte heller rökiga lapsang. Urk! Annars är svart och rött te en stor favorit. Gärna fruktiga/bäriga/kryddiga smaker.

* Kryddar helst med?
Gillar indisk mat och de kryddor man använder däri.

* Vad tycker du verkligen inte om?
Jag måste nog fundera lite till på denna. Jag tror inte det finns så mycket som jag verkligen inte tycker om. Förutom det som jag aktivt valt att utesluta från min kost.

Annat:
* Upplys gärna din hemliga bokvän om det är något annat som denne behöver veta!
Som jag skrev ovan så är jag vegan och eventuellt godis/snacks måste således vara veganskt. Men fråga gärna om det är något du undrar över. Djurens Rätt har annars en lista på produkter som är veganska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur att jag har både veganer och bibliotikarier i min närhet, skräck och vegogodis måste jag nog läsa in mig på! Ska bli kul! Tack för alla listor och svar. Ska spionera ett litet tag innan jag börjar shoppa.
/Din hemliga bokvän

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...