12 augusti, 2009

Nattens bibliotek

Nattens bibliotek av Alberto Manguel är en fantastisk bok för boknördar som mig. En hel bok som handlar om böcker med massvis av referenser och citat ur böcker och från bibliotek ur alla epoker. Jag gillar verkligen det här, men ibland kan det bli lite mycket av det goda. Det är en bok som kräver koncentration och det är inte alltid jag är så koncentrerad. Det är fantastiskt med böcker egentligen, de kan skänka glädje och njutning till sina läsare, men de kan också vara ett så starkt hot att de måste brännas på bål. Kunskap kan tydligen vara farligt. Det är ett gediget arbete som Manguel utfört och här finns mycket kunskap om litteratur och bibliotek. Jag gillar alla bilder på privata och offentliga bibliotek som finns i boken. Det är nästan bilderna jag fastnar mest för. Och självklart blir jag lite extra glad över att finna en bild på Charles Dickens arbetsrum/bibliotek. Det finns vissa stycken i boken som jag fastnat lite extra för. Jag har markerat dem så jag kan återkomma till dem senare. Okej, jag erkänner, jag har faktiskt gjort hundöron. Fy på mig! Här är i alla fall två av mina favoritstycken:

"Böcker må inte mildra vårt lidande, böcker må inte beskydda oss från det onda, böcker må inte tala om för oss vad som är gott eller vad som är vackert, och de räddar oss absolut inte från vårt gemensama öde: graven. Men böcker skänker oss oräkneliga möjligheter: möjligheten att förändras, möjligheten till upplysning. Kanhända finns ingen bok, hur välskriven den än är, som kan utradera ett gram av smärta från Iraks eller Rwandas tragedi, men kanhända finns inte heller någon bok, hur uselt skriven den än är, som inte blir en uppenbarelse för den läsare den är förutbestämd för."

Visst är det så? Jag instämmer till fullo med författaren. Det är ju det som är så fantastiskt med böcker. Mitt favoritstycke ur boken måste nästan bli det här, som skänker mig en enorm tröst när mina bokhyllor dignar av olästa böcker:

"Jag har inga skuldkänslor inför de böcker jag inte har läst och kanske aldrig kommer att läsa. Jag vet att mina böcker har obegränsat tålamod. De kommer att vänta på mig till min sista stund."

Jag har bara en sak att säga till andra boknördar: Läs den här boken! Och tack så mycket Ordfront för att ni skickade ett rec.ex till mig.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...