21 augusti, 2009

Enkät - läsvanor

Knyckte den här enkäten hos Vixxtoria.

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?
För att jag helt enkelt älskar att läsa. Jag skulle inte vilja vara utan böcker i mitt liv. Jag läser således för att det är avkopplande och beroende på vilken bok det är så också för att det är spännande. Som en bonus lär man sig nya saker även om det är skönlitteratur man läser. Och information javisst, jag tycker mycket om att läsa böcker som handlar om miljö, klimat och simple living. Jag läser för att jag inte kan låta bli!

2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...
Mina favoritgenrer är nog deckare och skräck. Men jag tycker nog själv att jag har ganska blandad smak. Det är roligt att testa nya genrer som man inte läst förut, man kan ju hitta nya favoriter. På senaste tiden har det blivit en hel del klassiker.

(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
Anna Jansson - Först när givaren är död, Charles Dickens - Bleak House och Alberto Manguel - Nattens bibliotek.

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?
Är inte så mycket för chiclit och är inte så förtjust i science fiction förutom H.G. Wells.

(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
Oj, det finns ju hur många som helst... Jag vet inte hur många olästa böcker jag har här hemma. Jag har inte vågat räkna dom. Jag har en anteckningsbok hemma som jag skriver upp alla titlar som jag vill läsa och som jag antingen ska köpa eller låna på biblioteket. Ett urval av de titlarna är: James M Cain - The Postman Always Rings Twice, John Fowles - The Magus, Anna Politkovskaja - Rysk dagbok, Bram Stoker - Domarens hus och andra noveller, Upton Sinclair - The Jungle och Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin.

(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
Dominique Lapierre - Glädjens stad

(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?
Det är en salig blandning av bibliotekslån, köpta nya och begagnade, moochade böcker (från BookMooch), presenter och den senaste tiden också ett o annat recensionsex. Jag lånar dock inte så många böcker privat. Det händer någon enstaka gång. Jag är inte så pigg på att låna ut mina böcker själv eftersom jag varit med om att inte få tillbaka böcker som betytt en hel del för mig.

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
Har inte den blekaste aning faktiskt. Svårt att räkna efter dessutom eftersom största delen av mina böcker ligger nerpackade i kartonger.

(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
Min mamma läste mycket för mig och mina syskon när vi var små.

(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.
Det var nog i stort sett varje dag. Jag minns inte exakt hur ofta faktiskt.

(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
Pappa Långben, Spöket på Canterville, Nalle Puh, Astrid Lindgrens böcker mm.

(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
Läser mycket för min snart fyraåriga dotter. Min trettonåriga son är inte så pigg på att bli läst för längre tyvärr. Dottern läser både jag och hennes pappa för på kvällarna när hon ska sova och även på dagen. På kvällen händer det faktiskt att trettonåringen lägger sig bredvid och vill lyssna. Jättekul! Men då ska det givetvis kivas om vem som ska ligga var och nån ligger i vägen och ja det är härligt med ungar!

(13) Vad läser du då?
Alfons Åberg, Pettson och Findus, Mamma Mu, Halvan-böckerna, Lotta på Bråkmakargatan, Loranga, Masarin och Dartanjang och många många fler.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har börjat snoka lite för att förbereda mitt första paket!

/Din hemliga bokvän

Titti sa...

Spännande! Du får snoka på så mycket du vill. :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...