21 september, 2010

Tobaksvägen


Det här härligt slitna exemplaret av Tobaksvägen med dess gulnande sidor fann jag på Bokbörsen för inte så länge sedan. Erskine Caldwell är en författare vars namn jag har stött på vid flera tillfällen och blivit nyfiken på hans författarskap. Snälla vita herrar hittade jag på ett antikvariat i Örebro i somras och kom mig äntligen för att läsa en av hans böcker. Den gillade jag verkligen. Och nu har jag läst en till. Jag är inte besviken. Tvärtom. Vilken tur att jag tog mig tid att upptäcka en "ny" författare.

Tobaksvägen är en dyster skildring av den amerikanska södern och familjen Lester som förgäves kämpar för att överleva. Bomullsfälten som knappt ger några skördar längre, folk som flyttar för att ta arbete i fabrikerna då de inte längre kan leva på sin jord och heller inte kan köpa vare sig bomullsfrön eller gödsel. Allt är en ond cirkel. Tobaksvägen rymmer fattigdom, övergrepp, grymhet men också en glimt av hopp. Det hela börjar med att maken till nyligen bortgifta dottern till Jeeter Lester gör ett besök hos familjen för att försöka få hennes pappa att övertyga henne om att gå till sängs med honom. Han har själv gjort allt han förmår för att få henne dit. Han har slagit, han har hotat och han har försökt binda fast henne i sängen. Hans nyblivna fru är tolv år gammal och livrädd för sin make. Jeeter lovar dock att han ska göra ett försök att tala henne till rätta om han bara får några av de där rovorna som svärsonen har i sin säck. Hungern river i familjen Lesters magar och det är i stort sett det som resten av boken handlar om. Hur de desperat försöker få tag på något som dövar den värsta hungern.

När boken börjar närma sig sitt slut så funderar jag över vad som hände med den tolvåriga dottern som det hela började med. Och jag har knappt hunnit tänka tanken förrän jag får mitt svar. Jag tänker inte avslöja det här om nu någon skulle vilja läsa boken. Och det tycker jag att ni ska göra.

Tobaksvägen dramatiserades på Broadway och censurförbjöds i tretton stater i USA.

Erskine Caldwell - Tobaksvägen
Originaltitel: Tobacco Road
Förlag: Tidens förlag

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har lånat boken och har också läst den nu- väldigt stark och gripande. Den amerikanska södern i sin eländiga fattigdom... på så gott som allt. Jag tycker att Caldwell skildrar det så bra- och som du säger - boken slutar inte utan hopp. Nu tackar jag dig för inspirationen att läsa mera av Caldwell för det ska jag göra! En mycket intressant författare- väl värd att ta fram ur bibliotekens och (andra) gömmor!!!

Titti sa...

Det är just det här som är så härligt med bokbloggande. Att inspirera andra och vice versa. Jag hoppas du skriver om boken på din blogg sen. Jag ser fram emot att få läsa dina tankar om boken.

Visst är Caldwell väl värd att lyftas fram! Så alla läsare, bege er till närmsta bibliotek och fråga efter någon av Caldwells böcker och/eller leta efter dem bland antikvariaten!

Hanneles bok-paradis sa...

kul att läsa gamla gulnade böcker ibland

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...