07 september, 2010

Milena Agus - Onda stenar


Ett barnbarns berättelse om en väldigt originell och speciell farmor. Farmor som när hon var ung bedömdes som konstig i huvudet av sin familj, vars friare aldrig kom tillbaka, ty hon skrev kärleksdikter till dem. Farmor med sitt fantastiska hår. Farmor som när hon var ung åkte till en kurort för att bli botad från sitt njurstenslidande och som där möter en man som blir hennes älskare. Farmor som har svårt att bli med barn men föder ett barn nio månader efter hemkomsten från kurorten. Farmor som berättar om denna fantastiska man hon har träffat och beskriver om deras erotiska kärleksmöten för sitt barnbarn.

Det hela utspelar sig på Sardinien under andra världskriget och det är barnbarnet som berättar om sin farmor och hennes liv. Boken är på endast 98 sidor men här får vi verkligen bekräftat att det inte är storleken som har betydelse. På dessa 98 sidor ryms det en verkligt stor roman med ett högst oväntat slut. Vad jag tycker om slutet! Fantastisk!

Milena Agus - Onda stenar
Originaltitel: Mal di pietre
Förlag: Elisabeth Grate Bokförlag
ISBN: 978-91-977347-8-3

2 kommentarer:

Fru E sa...

Åh, jag läser ju gärna romaner från Italien- det här verkar vara nåt för mig! Tack för tipset.

Ingrid sa...

Jag har verkligt stor lust att läsa den här boken- måste genast kolla om den blivit/blir inköpt på biblioteket. Elisabeth Grates förlag brukar ju ge ut väldigt fina böcker!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...