25 januari, 2011

Cormac McCarthy - The Road


Det här var verkligen en nattsvart bok. Jag har försökt mig på att läsa den här boken tre gånger förut. En gång på engelska och två gånger på svenska. Jag bestämde mig för att göra ett sista tappert försök av boken på engelska. Och se det lyckades. När jag förut knappt orkat mig igenom de första tio sidorna av boken så kunde jag nu inte lägga den ifrån mig. Skam den som ger sig alltså! Och det visar väl bara att vissa böcker helt enkelt inte kan läsas förrän vid den rätta tidpunkten. Vilken läsupplevelse sedan! Boken är helt fantastisk. Men gud så deprimerande. Det är bara svart, svart, svart från början till slut. Ja nästan, det kommer väl en liten, liten ljusglimt på slutet. Men resten av boken är som sagt väldigt mörk.

Om någon mot förmodan inte skulle veta vad boken handlar om så kommer här en liten resumé. Någon katastrof har inträffat, vad får vi aldrig riktigt veta, men samhället så som vi känner det har i alla fall kollapsat. En man och hans son går dag ut och dag in längs vägen med sina få tillhörigheter i en kundvagn framför sig. De måste hela tiden vara på sin vakt mot de människor som härjar längs vägarna och som inte skyr några medel för att ta ifrån dem det lilla de har, även deras liv. Faderns rädsla för att sonen ska hamna i klorna på dessa kannibaler finns där hela tiden och är hjärtskärande. Man undrar hela tiden vad det är som har hänt, varför det knappt verkar finnas något som helst liv kvar. Inte ens några vilda djur tycks existera. Det serveras några tillbakablickar, men inget som svarar på frågan vad som har hänt. Mannen är på väg mot kusten för att han tror att det finns andra en grupp människor där som liksom han och sonen lyckats stå emot ondskan som spridit sig. Men han vet inte säkert. Han kan bara hoppas.

Vilken tur att jag bestämde mig för att plocka upp den här boken och ge den en chans till. Jag tänkte att nu är det baske mig sista gången sen struntar jag i den oavsett hur bra andra säger att den är. Den här boken bara måste man läsa!

Cormac McCarthy - The Road
Förlag: Picador
ISBN: 978-0-330-44754-6

3 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Jag tycker det är så skönt att det inte ingående förklaras hur och varför världen gått under, utan fokus är lite mer på framtiden.

Titti sa...

Absolut! Men visst undrar man? Jag tyckte nog iofs att det var mer fokus på här och nu. :-)

Pål Eggert sa...

Fantastisk bok. Jag undrar inte hur katastrofen kom, när några år gått och man plockar upp boken igen brukar de där förklaringarna bara kännas lökiga...

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...