27 januari, 2010

The Bookaholics' Guide to Book Blogs

The Bookaholics' Guide to Book Blogs är en slags diskussion om bokbloggarnas vara och icke vara. Kapitlen är indelade i kategorier där olika slags bokbloggar avhandlas och som varvas med citat från bloggar och författarnas egna åsikter däremellan.

Ett av de mest intressanta kapitlen är det som handlar om bokbloggare vs litteraturkritiker, som verkar vara ett kärt tvisteämne inte bara här i Sverige. Litteraturkritiker verkar mer eller mindre rädda för att helt outbildade bokälskare börjar blogga om ett av livets glädjeämnen, nämligen böcker! Å andra sidan ska man kanske som bokbloggare vara lite stolt över att man ses som ett hot, även om jag nu inte direkt tror att min blogg utgör ett. Personligen tillhör jag dom som alltid bläddrar fram till kultursidorna i dagstidningar för att få boktips.

Ett annat "problem" som diskuteras är det här med recensionsexemplar till bloggare. I England och USA verkar det förekomma att en del förlag anonymt skickar böcker till bloggare. Detta tror jag dock inte förekommer i Sverige? Riskerar bloggarna att skriva mer positivt om böckerna än vad de skulle ha gjort om de inte fått dom från förlaget? Intressant och aktuellt ämne för oss alla som tar emot recensionsex. Personligen vill jag nog tro att jag skriver likadant om en bok oavsett om det är ett köp, bibliotekslån eller recex. De recex som jag själv har efterfrågat är ju böcker som jag vill läsa och som allt som oftast är böcker som jag i förväg vet eller tror att jag kommer att gilla. Om jag verkligen inte skulle gilla en bok som jag fått från förlaget så har jag dock inga problem att skriva det, vilket jag också har gjort.

Författarna skriver också att det förekommer att bokbloggar sätts upp på listor hos förlagen och får sig tillsända varenda titel i deras utgivning. Är det vanligt att det förekommer i Sverige också? Oerhört synd att inte lilla jag har blivit uppsatt på en sån lista. Haha! Bokknarkaren i mig skulle absolut inte tacka nej till sådant. Om jag skulle läsa och recensera alla böcker är ju en helt annan femma. Nej, jag föredrar nog att få bestämma själv vilka recensionsböcker jag vill ha. Men OM nu något förlag vill skicka hela sin utgivning till mig så är de varmt välkomna. Nu snackar vi förlag som Bakhåll (där jag ändå i princip köper hela deras utgivning), Ordfront och mindre förlag som inte har så många titlar per år. *blink blink*

Författarna som jobbar på förlaget Marion Boyars Publishers i England är överlag positiva till bokbloggarna och ser gärna att bokbloggarnas "röster" hörs ännu tydligare i framtiden. Även om boken är fokuserad på engelska och amerikanska bloggar är den läsvärd. En finsk bloggare finns faktiskt med i boken! Jag skulle dock tycka att det vore väldigt trevligt att läsa en liknande bok som handlar om svenska bokbloggar. Vem känner sig manad?

Rebecca Gillieron & Katheryn Kilgariff - The Bookaholics' Guide to Book Blogs
Marion Boyars Publishers
ISBN: 978-0-7145-3151-9

7 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Vilken otroligt intressant bok! Den här vill jag verkligen kiolla upp! Vad gäller det där med recex tycker jag faktiskt ha märk en nedgång. Jag tycker det är svårare att få recex från förlagen än et var för bara ett år sedan. Kanske ett spår av förlagskrisen.

Att vi skulle ses som ett hot känns märkligt, men det har man ju hört förut. Förstår verkligen inte det. Jag hoppas snarare att man kan bidra till att bygga upp ett intresse. Och vara ett komplement. Jag menar, om man tittar på den övriga bloggvärlden, ex skönhetsbloggar. Deras grej är att de skriver varje dag och har kanske några hundra läsare. Tidskrifterna kommer en gång i månaden och har flera tusen läsare. Likadant kan man tänka om bokbloggvärlden.

Förövrigt hoppas jag på fler recex och vill även trycka på vilket billigt marknadsföringsmaterial det är. Kan inte skriva det nog ofta. Det är ju rätt få av de där böckerna man faktiskt skulle köpa ändå, man är ju inte gjord av pengar, och det gör en vänligt inställd till boken och förlaget från början. Sedan skulle jag aldrig tveka (och har heller integjort9 att skriva negativt om en bok om jag faktiskt tyckte så. Det skulle säkert lysa igenom ändå.

Bokbabbel sa...

nämen äsch, jag tittade på den där boken då jag var i London och nu blir jag verkligen sugen på att läsa den!

Jag kan ibland känna att jag gärna anstränger mig lite mer med recensionen om det är frågan om ett rec.ex, men jag är definitivt helt ärlig med vad jag tycker!

Hellre barfota än boklös sa...

Ja jag gillade boken mycket! Verkligen läsvärd för alla oss bokbloggare. Mer recex är inga fel alls. Jag har ju inte bloggat så länge så jag har inte märkt av någon negativ trend i möjligheten att få rexex. Visst har jag fått nej från en del, men det verkar mest bero på att de antingen inte skickar ut till privata bloggar eller att jag inte ligger tillräckligt högt upp på bloggtopplistan. Överlag tycker jag att förlagen är mer än generösa till bokbloggare och det gör precis som du skriver att man blir positivt inställd till förlagen.

Bokomaten.. sa...

Haha, kan ju vara så att det är jag som sjunkigt på bloggtoppen snarare än förlagen som fått sämre ekonomi.;) Där sa du något.;)

Tika sa...

Du har fått en utmärkelse på min blogg! Gillar verkligen att läsa här inne, den här boken verkar onekligen intressant, måste kollas upp!

kontakt sa...

Oj, själv höra av sig till förlagen för att få recensionsexemplar? Den tanken har då aldrig slagit mig. Är det så de gör, de bloggare som får recensionsexemplar... det hade jag ingen aning om.

Hellre barfota än boklös sa...

Ja det är så de gör... :-) De flesta av oss i alla fall skulle jag tro. Större bloggar får säkert förfrågan från förlagen. Överlag är förlagen oerhört generösa mot bloggare.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...