18 januari, 2010

J.M. Coetzee - Sommartid

Sommartid är den tredje delen av Coetzee's självbiografiska böcker. Tidigare har han skrivit Pojkår och Ungdomsår. Sommartid är skriven som en slags research inför en biografi som ska handla om J.M. Coetzee. Vi för följa en man som arbetar med denna biografi och som intervjuar personer som han tror har varit viktiga i Coetzee's liv. Genom deras berättelser får vi veta att Coetzee var väl inte en sån märkvärdig författare, därtill var han en efterhängsen beundrare som inte lämnade kvinnor i fred trots att de inte var intresserade. Han ansågs vara en udda person och socialt missanpassad. Av flera av kvinnorna beskrivs han som könlös och omanlig. En person som helt enkelt inte har någon sexualdrift eller attraherar kvinnor.

Det är alltså inte någon särskilt positiv bild man får av författaren i den här boken. Mot sin egen person är han definitivt inte nådig. Samtidigt kan man inte låta bli att ta hans parti när kvinnorna beskriver honom på det sätt man gör. Särskilt den brasilianska dansösen Adriana som han var förälskad i men aldrig fick. Hon är nog den mest osympatiska människan i boken och trots att hon hade en svårt sjuk man som hon senare förlorade är det svårt att sympatisera med henne. Hon är helt enkelt inte någon trevlig människa.

Jag har läst ett par av Coetzee's böcker förut där min favorit hittills är Djurens liv då den tar upp ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Utan att ha läst alla hans böcker kan man nog dra slutsatsen att Coetzee överlag avhandlar viktiga frågor i sina böcker. Jag ska nog ta och läsa några fler av hans böcker under året.

J.M. Coetzee - Sommartid. Scener ur ett liv i provinsen: 3
Brombergs bokförlag
ISBN: 978-91-7337-216-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...