30 januari, 2010

Vilken bok måste man läsa innan man dör?

Det finns ju några böcker där författare listar böcker som man måste läsa. Som Göran Hägg's 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Eller den engelska versionen 1001 books you must read before you die av Peter Boxall. Jag har inte läst någon av böckerna. För något år sedan ställde jag frågan som står i rubriken på ett forum och fick många bra tips på böcker att läsa. Främst ställde jag frågan för att jag var så insnöad i deckarträsket och ville ha tips på andra böcker att läsa. Några av boktipsen jag fick har jag betat av. The Postman Always Rings Twice av James M. Cain, The Heart is a Lonely Hunter av Carson McCullers, A Clockwork Orange av Anthony Burgess, Doktor Glas av Hjalmar Söderberg bland annat. Andra har jag kvar att läsa, exempelvis, Drottningens juvelsmycke av CJL Almkvist, To Kill A Mockingbird av Harper Lee, Juloratoriet av Göran Tunström, Aniara av Harry Martinson och en rad andra böcker och författare.

Inte för att jag på något sätt lider brist på böcker att läsa, men jag är ändå nyfiken på vilken eller vilka böcker du anser att man måste läsa innan man dör?

2 kommentarer:

Fiktionista sa...

Intressant fråga. Jag tror man ska läsa det man känner för. Det är så lätt att "måsten" dödar läslusten.

På jobbet hade bibliotekarien fått in en ny bok liknande Häggs (som jag tyvärr inte kommer ihåg titeln på). Den handlade om olika klassiker man borde läsa och jag upptäckte att jag hade många kvar. Problemet är ju att man hinner glömma vad många av böckerna man har läst handlar om och då får man dessutom en ny hög med böcker som man känner att man borde läsa om...

Det är bara att inse att det kommer att finnas många olästa böcker kvar när dagen D väl infinner sig!

Ann-Christin sa...

Vad som är klassiker revideras hela tiden men visst bör man ändå läsa lite döda vita män trots att de allt mer hamanr på undantag. Walden är ett exempel i den här kategorin. När jag läste engelska betade via Maya Angelous I know why the caged bird sings, Willy Russels Educating Rita och lite andra mer moderna klassiker och även om jag aldrig hade valt dem på egen hand insåg jag att de fanns en anledning till att de räknas till nutida klassiker. Annars gjorde To Kill a Mockingbird stort intryck på mig när jag var yngre.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...