30 januari, 2010

Clive Barker - The Hellbound Heart


Frank finner en mytomspunnen pusselkub som enligt sägnen ska ge den som löser pusslet tillgång till en aldrig sinande ström av köttsliga lustar, något som tilltalar Frank. Men det som Frank tolkar som njutning i livet är inte detsamma som de varelser som han framkallar genom att öppna pusselkuben. För cenobiterna, varelserna som Frank åkallat, är det istället smärta och lemlästning som står på menyn. Allt detta sker i ett hus som Frank äger tillsammans med sin bror. I ett av rummen lever Frank fortfarande kvar efter cenobiternas lemlästning, även om man inte kan se honom rent fysiskt. Efter en tid bestämmer sig Franks bror och hans fru Julia att flytta in i huset och göra i ordning på det. Julia och Frank har tidigare haft en relation med varandra och Julia upptäcker att Frank fortfarande finns kvar i huset och lyckas kommunicera med honom. Det finns ett sätt för Frank att fly från den värld som han hålls fången i och återförenas med Julia. Han behöver blod, mycket blod... Är Julia beredd att göra det som krävs för att få återse Frank?

The Hellbound Heart av Clive Barker är den kortroman som skräckfilmen Hellraiser är baserad på. Mycket spännande och lättläst bok. Jag har, mig veterligen, aldrig sett Hellraiser. Jo, kanske för många år sedan. Filmen har ju några år på nacken. Jag blir rätt sugen på att se den faktiskt trots att jag nu för tiden inte är så förtjust i att se på skräckfilmer. Clive Barker är en av mina favoritförfattare när det kommer till skräck. Han är läskigt bra! Gillar du skräck och inte läst något av honom ännu så tycker jag du ska göra det.

Clive Barker - The Hellbound Heart
Harper Collins
ISBN: 978-0-00-647065-6

3 kommentarer:

Magnolia sa...

Filmen har jag nog sett - men boken har jag inte läst. Jag måste nog göra det!

Tika sa...

Vi läste om den här boken på litteraturkursen om skräcktema, så blev riktigt sugen på att läsa den då, men jag kopplade aldrig författarrens namn, helsnurrig måste jag vara, har ju läst böcker av Clive Barker tidigare och vet att jag gillar hans stil!
Nu blev det ett ännu större måste att läsa boken :P

Hellre barfota än boklös sa...

Hehe! Mission accomplished...

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...