07 januari, 2010

Charles Dickens - Oliver Twist

I denna klassiker av Charles Dickens får vi möta den föräldralösa pojken Oliver Twist vars liv börjar på samhällets botten. Hans unga, vackra mamma dör vid födseln och eftersom modern var okänd och så även fadern så växer Oliver upp på fattighuset och får tidigt i sitt liv möta livets alla orättvisor. När Oliver vågar be om mer mat i fattighuset skickas han iväg för att arbeta hos en begravningsentrepenör. Där behandlas han så illa att han till slut rymmer till London. Genom en serie av till synes oberoende händelser hamnar den lille Oliver i händerna på skurken Fagin som har för avsikt att lära upp honom till en ficktjuv. När Oliver får följa med Jack Dawkins (aka The Dodger) och Charley Bates för att stjäla hamnar Oliver till slut hos Mr. Brownlow som senare visar sig vara en gammal vän till Olivers pappa. Tyvärr har Fagin och hans kumpaner andra avsikter för pojken och kidnappar honom och för honom tillbaka till Fagin. Väl tillbaka planeras ett inbrott där det är tänkt att Oliver tillsammans med den råbarkade Bill Sikes ska delta. Inbrottet går dock inte riktigt som det var tänkt och efter många förvecklingar hamnar Oliver återigen hos Mr. Brownlow och möter där sin halvbroder Edwin Leeford, som haft ett finger med i spelet kring Olivers olyckligsaliga liv hos Fagin. Oliver Twist adopteras av Mr. Brownlow och får till slut växa upp hos sina biologiska släktingar. Slutet gott, allting gott för Oliver Twist men inte lika lyckligt för skurkarna.

Med den här boken deltar jag även i utmaningen hos Alkb som heter Läs boken - se filmen och det har jag också gjort. I det stora hela tyckte jag filmen, eller snarare sagt serien, var välgjord och i stort sett lojal mot boken. Vissa saker hade ändrats, förmodligen för att serien annars skulle blivit för lång och för att förenkla och förtydliga vissa saker. Men det är alltid en fröjd att se en lyckad produktion av en bok som man nyligen har läst och tyckt mycket om och den här produktionen från 1999 med bland annat Keira Knightley och Andy Serkis är väldigt bra. Andy Serkis är ruskigt bra som Bill Sikes. Jag är dock lite nyfiken på den här versionen också och kommer kanske att se den så småningom.

Charles Dickens - Oliver Twist
Wordsworth Classics
ISBN: 1-85326-012-6

1 kommentar:

Annika sa...

Jag har varken läst eller sätt något av Dickens, men jag blir onekligen sugen efter att ha läst din recension. Låter som en bok som jag skulle tycka om.

Själv har jag lagt beslag på filmen Gone, Baby, Gone som jag ska se under helgen. Recensionen kommer till veckan.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...