24 augusti, 2010

Erskine Caldwell - Snälla vita herrar

Sheriff Jefferson McCurtain är en man som på alla tänkbara sätt försöker undvika att utföra det arbete han är satt till att göra. Han och hans fru bor ovanpå det lilla fängelset i Andrewjones, i den amerikanska (vita) södern. När helst det hettar till brukar McCurtain, på inrådan av sin fru, sticka iväg och fiska (trots att han hatar fisk). När han kommer tillbaka har, vad det nu var som inträffade, blåst över. När dottern till en av bomullsplantagernas ägare hävdar att hon blivit våldtagen av en svart pojke kokar det ute i stugorna. Det piskas snabbt upp till lynchstämning och folk ger sig ut för att jaga rätt på den unge Sonny Clark, som oskyldigt anklagas för våldtäkten. När den uppretade folkmassan misslyckas med att leta rätt på Sonny stormar några av dem fängelset och tar med sig Sam Brinson, en annan färgad man, istället för Sonny. För någon neger ska betala för det som gjorts, menar de. När Sam blir bortförd vaknar något till liv i sheriffen. För Sam tycker han om. Han brukar bura in Sam för att hålla honom borta från trubbel. Istället för att åka ut och fiska ger han sig ut bland de uppretade för att leta efter Sam. Samtidigt har han Mrs Narcissa Calhoun i hälarna som jagar honom med sin petition för att få alla färgade att skickas tillbaka till Afrika, som hon säger.

Till en början blir jag mer än lovligt irriterad över det nedsättande och rasistiska språket. Men allt eftersom jag kommer in mer i boken så börjar jag förstå att språket finns där av en anledning. Det är en ganska kort roman, om endast 168 sidor, så det går snabbt att läsa den. Det bästa i hela boken tycker jag är slutpassagen. Härligt att se en människa som sheriffen förändras så. Jag har stött på Erskine Caldwell's namn lite här och där. Främst har en av hans andra böcker funnits på min önskelista länge - God's Little Acre. Den har jag ännu inte läst, men efter att ha läst Snälla vita herrar (eng Trouble in July) flyttas den raskt upp några snäpp på listan. Erskine Caldwell skrev många böcker om fattigdom och rasism om den amerikanska södern, något som han fick både ris och ros för under sin levnadstid.

Läs en bok av Erskine Caldwell du också!

Erskine Caldwell - Snälla vita herrar
Originaltitel: Trouble in July
Förlag: Tidens förlag
Utgivningsår: 1958

4 kommentarer:

Søren sa...

Tak for anbefalingen. Jeg har for nylig fundet en novellesamling af Caldwell, som jeg snart vil læse.

Titti sa...

Intressant. Hoppas du delar med dig av din läsupplevelse sedan.

Anonym sa...

Hej! När jag var yngre läste jag några böcker av Caldwell. Guds lilla land, Tobaksvägen, Sydstatsnoveller m. m. och böckerna gjorde starkt intryck på mej. Det var roligt att läsa din beskrivning av Snälla vita herrar, och att det finns folk som läser honom nuförtiden. M.V.H. Alf.

Titti sa...

Vad kul! Tack för din kommentar. Caldwell är en författare som jag definitivt kommer att läsa mer av. Och detta inom en snar framtid.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...