30 augusti, 2010

Höstläsning

Jag har nämnt här på bloggen att jag har funderat lite kring ett höst/vinterläsningsprojekt. Nå, vis av erfarenhet så tänker jag inte ge mig på ett projekt där jag ska läsa si och så många böcker. Men ett litet försök att vidga mina litterära kunskaper hur som helst. Och jag tänkte blicka lite västerut. Till vårt grannland Norge. Jag har en del böcker av norska författare som står olästa i hyllorna och detta tänkte jag råda bot mot. Ett urval av böckerna jag har hemma och som jag tänkte försöka beta av:

* Henrik Ibsen - Peer Gynt & Et dukkehjem
* Karl Ove Knausgård - Min Kamp, andre bok
* Ingvar Ambjørnsen - Fågeldansen & Blodsbröder
* Sigrid Undset - Kristin Lavransdotter
* Jo Nesbø - Fladdermusmannen
* Mette Newth - Bortrövade
* Anne B. Ragde - Eremitkräftorna & Vila på gröna ängar
* Salmund Kyvik - Inga Torfinnsdatter - Farlige følelser
* Torill T. Hauger - Rödskinnens land och andra titlar

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Ett mycket fint projekt tycker jag - och jag kommer säkert att "plocka" lite från din lista också. Det ska bli spännande att läsa dina tankar om "projektböckerna" så småningom.

Titti sa...

Tack ska du ha! Blir spännande att se vilka böcker du plockar från listan. Jag ser fram emot att läsa dem och se vilka böcker det blir i slutändan.

Boktokig Eva Boström sa...

Vilken bra idé, att göra ett projekt av böckerna som står i bokhyllan. Att försöka hitta någon gemensam nämnare. jag kanske lånar den idén av dig.

Titti sa...

Det får du mer än gärna göra. Ska bli kul att se vad du hittar för kul i dina bokhyllor!

Emmas Bokhylla sa...

Mycket intressant projekt!

...och jag erkanner att jag faktiskt inte har last en enda av dem...

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...