21 augusti, 2010

Förföraren

Under 512 sidor får vi läsare följa med på en resa genom TV-personligheten Jonas Wergelands liv. I flera år han charmat det norska folket genom sina TV-program. Det verkar rent av vara något magiskt med Jonas Wergeland liv. Boken tar sin början när Jonas återvänder hem från en resa till Sevilla och finner sin fru mördad på vardagsrumsgolvet. Medan Jonas Wergeland betraktar sin döda fru passerar hela hans liv revy genom bokens berättarröst. Det är tvära kast i tiden med vitt skilda ting som skickligt vävs samman och förklarar hur Jonas vandrat genom livet för att föras fram till den punkt där han nu befinner sig. I vardagsrummet, betraktandes sin mördade hustru.

Alltigenom boken möts man av kända norrmän, namngivna och inte alltid i särskilt positiv dager. Vissa känner jag igen, andra inte. Boende i Norge relaterar med största säkerhet till detta betydligt mer än vad jag kunde göra. Icke desto mindre är det en väldigt bra bok. Förföraren är den första delen i en trilogi där de följande delarna heter Erövraren och Upptäckaren. De kommer jag med största sannolikhet att läsa. Det får bli ett biblioteksbesök i veckan för att kolla om de även har Erövraren hemma.

Jan Kjærstad - Förföraren
Originaltitel: Forføreren
Förlag: Månpocket
ISBN: 91-7643-774-4

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag kände inte heller igen alla norrmän när jag läste den här boken (jag ska erkänna att jag i en del fall funderade över om några var påhittade, haha). Men jag tyckte framför allt mycket om berättartekniken i den här boken, hur den började nånstans, och sedan på snirkliga vägar över flera hundra sidor kom tillbaks till det där man talat om. Otroligt snyggt konstruerat.

Sen var det lite kul att se hur Jonas tillägnade sig egenskaper genom att ha sex med olika kvinnor.

Titti sa...

Ja den tanken slog mig också. Man vet ju liksom inte eftersom man som sagt var har lite dålig koll på de där norrmännen...

Tyckte också det var lite roligt det där med hans magiska don.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...