22 augusti, 2010

Underbar debutbok


Efter ännu en brutal misshandel bestämmer sig Tova för att lämna sin man Timo. Hon tar med sig de två små barnen och flyr till Sverige. Hon vet att om hon inte tar sig därifrån nu, kommer varken hon eller barnen att leva länge till. Hennes väninna Marianne, som länge sett vad som pågått, hjälper henne och barnen. Genom hela boken får vi även följa Tovas mamma Mari och hennes svåra uppväxt på Eskilsö i det finska Österbotten. Mamma Susanna styr det lilla torpet med järnhand. Mari uppfattas som trög och fick arbeta hårt redan från mycket unga år. Fattigdom och våld har kantat tillvaron för kvinnorna i Tovas släkt under flera generationer.

Vinteräpplen är en gripande roman och medan jag läser den är tårarna aldrig långt borta. Det enda som jag tycktes saknades i boken är Timos röst. Det hade varit intressant att veta hur han tänkte när han inser att Tova har försvunnit. En del av händelserna i boken har självbiografisk grund hämtade från Josefines mamma som levde med en misshandlande man. Det är svårt att förstå hur någon kan stanna kvar hos en man som gång på gång misshandlar någon så svårt.

Vinteräpplen är en alldeles underbar debutbok som jag läste ut på en dag. Den var svår att lägga ifrån sig eftersom man vill veta vad som händer med Tova och barnen. Jag rekommenderar den verkligen. Läs, läs, läs!

Josefine Sundström skriver på en ny roman som jag verkligen ser fram emot att läsa. Skriv fort, Josefine! Skriv fort!

Josefine Sundström - Vinteräpplen
Förlag: Forum bokförlag
ISBN: 978-91-37-13603-5

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter verkligen som en bok man borde läsa.

närking i exil sa...

Håller med dig. Läste ut boken igår och började med Högre än alla himlar av Louise Boije Af Gennäs. Bra hittills.

It's all about Books sa...

Tack för tipset! :)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...