30 augusti, 2010

Sherlock Holmes i Skräckens dal

Sherlock Holmes i Skräckens dal av Arthur Conan Doyle utkom nyligen på Bakhåll förlag. Här ställs återigen mästerdetektiven framför ett mystiskt mordfall. Godsägaren John Douglas hittas mördad under mystiska omständigheter. Han har blivit skjuten i huvudet och är så vanställd att han endast kan identifieras med hjälp av den tatuering som han har på ena underarmen. Till en början ser det ut som att det är någon som redan fanns i huset som har begått mordet men Sherlock Holmes hittar (såklart) ledtrådar som leder bakåt i tiden och till en tid i John Douglas liv med mörka hemligheter i vad som kom att kallas Skräckens dal i Amerikas Förenta Stater.

Det är första gången jag läser den här boken av Arthur Conan Doyle och den var väldig spännande. Sherlock Holmes är lika briljant som vanligt. Och lika överlägsen! Den första halvan av boken vigs åt själva mordhistorien och den andra halvan till en ganska lång tillbakablick för att avslöja själva mordmotivet. I det innehållsrika efterordet av Mattias Boström (som inte är okänd för oss bokbloggare) får jag veta att den långa tillbakablicken av en del anses vara oskickligt gjord. Deckarkritiker har inte gillat denna. Personligen har jag inga som helst problem med detta. Tvärtom tycker jag bara att det var intressant att få bakgrunden serverad i en helhet istället för som i många moderna deckare, få den serverad i korta passager instucket här och där i ett försök att snabba upp storyn. Ibland vill man kanske inte ha det så. Även om Mattias Boström påpekar att det är fullt möjligt att klippa ihop boken på detta vis och varva kapitlen mellan England och USA så tycker jag inte att det behövs. Sherlock Holmes i Skräckens Dal är spännande precis som den är.

Arthur Conan Doyle - Sherlock Holmes i Skräcken Dal
Originaltitel: The Valley of Fear
Förlag: Bakhåll
ISBN: 978-91-7742-323-2

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...